مدل‌یابی ترس از شکست بر اساس خودانتقادگری، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و ادراک شایستگی با میانجی‌گری اضطراب رقابتی در دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

چکیده

هدف ازآنجا این پژوهش مدل‌یابی ترس از شکست بر اساس خودانتقادگری، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و ادراک شایستگی با میانجی‌گری اضطراب رقابتی در دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم بود که با روش همبستگی از نوع مد‌ل‌یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوم متوسطه شهر شیراز بود که تعداد آن‌ها در بازه زمانی پژوهش، 7420 دانش‌آموز بود. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 361 مشارکت کننده تعیین شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های ارزیابی ترس از شکست کانروی (2002)، سطوح خودانتقادی تامپسون و زاروف (2004)، طرح‌واره ناسازگار اولیه یانگ (1998)، ادراک شایستگی هارتر (1982) و اضطراب رقابتی ایلی نویز (1990) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار AMOS 18 انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودانتقادگری علاوه‌بر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه مثبت و غیرمستقیم دارد (23/0= B). همچنین، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه علاوه‌بر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه مثبت و غیرمستقیم دارد (21/0= B). در نهایت ادراک شایستگی علاوه‌بر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه منفی و غیرمستقیم دارد (26/0-= B). با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که اضطراب رقابتی می‌تواند رابطه‌ی مثبت بین خودانتقادگری و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با ترس از شکست دانش‌آموزان را افزایش دهد و از طرف دیگر رابطه‌ی منفی بین ادراک شایستگی و ترس از شکست دانش‌آموزان را کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Modeling fear of failure based on self-criticism, maladaptive schemas and Perceived Competence mediated by competitive anxiety in adolescent students .

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ashrafi Dasht Arjaneh 1
  • Yousef Dehghani 2
  • Faride Sadat Hoseini 2
1 MA of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Bushehr, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to modelling fear of failure based on self-criticism, maladaptive schemas and perceived competence mediated by competitive anxiety in high school girls student, conducted by correlational model and SEM. The statistical population included the adolescent girl students of the secondary school in Shiraz city, whose number in the study period was 7420 student. In this study, 361 participate were selected based on Cochran's formula. In order to collect data was used Conroy (2002) Fear of Performance Fear Assessment Questionnaire, Thompson & Zuroff (2004) Self-Critical Level Questionnaire, Young Schema Questionnaire (1998), Harter Competence Perception Questionnaire (1982) and Competitive Anxiety Questionnaire Illinois (1990). Data analysis was performed using AMOS 18 software. The results showed that self-criticism in addition to a direct effect mediated by competitive anxiety has a positive and indirect relationship with fear of failure (B = 0.23). Also, maladaptive schemas, in addition to having a direct effect on competitive anxiety mediation, have a positive and indirect relationship with fear of failure (B = 0.21). Finally, in addition to the direct effect mediated by competitive anxiety, the perception of competence has a negative and indirect relationship with the fear of failure (B = -0.26). According to the findings of this study, it can be concluded that competitive anxiety can increase the positive relationship between self-criticism and maladaptive schemas with fear of student failure and on the other hand reduce the negative relationship between the perception of competence and the fear of failure of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fear of Failure Self-Criticism
  • Maladaptive Schemas
  • Perceived Competence
  • Competitive Anxiety
امیریان، مریم. حجازی­­دینان، پریسا. رحیمیان­مشهدی، مریم. (1397). تأثیر جنسیت و نوع رشته ورزشی بر انگیزش پیشرفت و
   ترس از شکست در ورزشکاران. مطالعات روانشناسی ورزشی، 25، 148-131.
آهنگری، الهه. طحان، محمد. سیدآبادی، زهرا. صادقی­فر. اعظم. (1399). بررسی رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه و ترس از  
   ارزیابی منفی در دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۷(۲)، ۱۲-۱.
بوستان­بان­غازیان، میلاد. و حسینی، فاطمه سادات. (1395). مقایسة اضطراب رقابتی و ترس از شکست در پست‌های مختلف فوتبال. مطالعات روانشناسی ورزشی، 20، 16-1.
حاج اکبری، الهام. عباسی، قدرت الله. (1400). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شرم درونی‌شده و  ترس از شکست دانش آموزان دختر. رویش روان شناسی، ۱۰(۴)، ۱۴۲-۱۳۳.
حسنی، لطیفه. عظیمی، حکیم. و بابایی، مریم. (1399). پیش­بینی اضطراب اجتماعی بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و   ناگویی هیجانی. پنجمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش­های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی  ایران.
حسینی، راضیه. و افشاری­نیا، کریم. (1397). پیش­بینی تصویر بدن و سطوح خود انتقادی بر مبنای طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه. مجله علوم حرکتی و رفتاری، 1(1)، 143-139.
حسینی، فریده سادات. و درویشی، کبری. (1394). نقش ویژگی­های شخصیتی و ابعاد فرزندپروری خانواده در خودخاموشی و  خودنقدی نوجوانان. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 10(32)، 98-73.
رجب­پور فرخانی، سمیه. آزاده، پارسا. قنبرپور، بهناز. و وحیدی، شعیب. (1398). بررسی رابطه بین ترس از شکست و  خودکنترلی با تعلل ورزی تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5(1)، 86-78.
رجبی، غلامرضا؛ و عباسی، قدرت­اله. (1390). بررسی خودانتقادی، اضطراب اجتماعی و ترس از شکست با کمرویی  درونی شده در دانشجویان. پژوهش­های روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 182-171.
زارع­سلطانی، اکرم. و قمری، محمد. (1395). رابطه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه مادران با اضطراب آشکار و پنهان  دانش‌آموزان دختر ابتدایی. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 9(33)، 62-45.
سواری، کریم. و فرزادی، فاطمه. (1399). آزمون و طراحی الگوی رابطه علیّ شایستگی تحصیلی و خود شفقتی با ترس از  شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت. مجله دستاوردهای روان‌شناختی، 4(1)، 150-127.
شجاعی­باغینی، فائزه. و بهرامی، محمود. (1397). بررسى رابطه ادراک شایستگى با اضطراب و احساس تنهایى در کودکان بى سرپرست مراکز شبه خانواده. دو فصلنامه مطالعات پلیس زن، 12(29)، 19-5.
کدیور، پروین. (1390). نظریه شخصیت و یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
محمدی، شهناز. و طاهرنشاط­دوست، حمید. (1396). رابطه ابعاد تنظیم هیجان و طرح­واره­های ناسازگار اولیه با اضطراب  اجتماعی در زنان متأهل شهر اصفهان. سلامت جامعه، 11(1)، 68-59.
نجفیان، جمشید. و اخوان­طیب، افشان. (1390). مقایسه اثر دو روش آرام­سازی عضلانی و آرام­سازی بیوفیزیک روی اضطراب  و استرس بیماران مبتلابه فشارخون خفیف. دانشگاه علوم پزشکی جهرم، 9(1)، 31-23.
هالجین، ریچارد. و  ویتبورن، سوزان‌کراس. (1399). آسیب‌شناسی روانی: دیدگاه‌های بالینی درباره اختلالات روانی. ترجمه­ ی  یحیی سید محمدی. تهران: نشر روان.
  
Amjad, R., Irshad, E., & Gul, R. (2018). Relationship between Competition Anxiety and Fear    of Failure among Sportsmen and Sportswomen. Journal of Postgraduate Medical Institute,  32(1), 65-69.
Barnard, M.P., & Chapman, P. (2018). The moderating effect of trait anxiety on anxiety-related thoughts and actions whilst driving. Personality and Individual Differences, 135, 207-211.
Barnett, L. M., Ridgers, N. D., & JoSalmon, K. H. (2017). Setting them up for lifetime  activity: Play competence perceptions and physical activity in young children. Journal of   Science and Medicine in Sport, 20(9), 856-860.
Cacciotti, G., Hayton, J. C., Mitchell, J. R., & Allen, D. G. (2020). Entrepreneurial fear of   failure: Scale development and validation. Journal of Business Venturing, 35(5), 1-25.‏
Colman, L. K. (2010). Maladaptive schemas and depression severity: Support for  incremental validity when controlling for cognitive correlates of depression. Master    Thesis, University of Tennessee.
Conroy, D. E. (2002). Representational models associated with fear of failure in adolescents and young adults the Pennsylvania State University. Journal of  Personality, 71(5), 757-758.
Conroy, D. E., & Elliot, A. J. (2004). Fear of failure and achievement goals in sport: Addressing the issue of the chicken and the egg. Anxiety, Stress & Coping, 17(3), 271-     285.‏
Conroy, D. E., Coatsworth, J. D., & Fifer, A. M. (2005). Testing dynamic relations between perceived competence and fear of failure in young athletes. European review of applied psychology, 55(2), 99-110.‏
Conroy, D. E., Kaye, M. P., & Fifer, A. M. (2007). Cognitive links between fear of failure and perfectionism. Journal of Rational – Emotive & Cognitive- Behavior Therapy, 25, 237-253.
Conroy, D. E., Willow, J. P., & Metzler, J. N. (2002). Multidimensional fear of failure measurement: The performance failure appraisal inventory. Journal of applied sport psychology, 14(2), 76-90.
Correia, M. E., & Rosado, A. (2018). Fear of failure and anxiety in sport. Análise  Psicológica, 36(1), 75-86.‏
Daniels, M. A., & Robinson, S. L. (2019). The shame of it all: a review of shame in  organizational life. Journal of Management, 45(6), 2448-2473.
Doğan, P. K. (2018). Examining the relation between the fear of negative evaluation and  the anxiety for social appearance in folk dancers. Journal of Education and Training   Studies, 6(3), 59-65.‏
Duan, W., & Guo, P. (2015). Association between virtues and posttraumatic growth: preliminary evidence from a Chinese community sample after earthquakes. Peer Journal, 3, e883. https://doi.org/10.7717/peerj.883.
Guo-hua, G. U., & Jiong-huang, L. I. (2008). The Prediction of Goal Orientation and Perceived Competence on Fear of Failure among College Athletes. Perceptual and Motor Skills, 105(1), 83-101.
Hart,  Depression: the Prospective Moderating Role of Fear of Compassion from Others. Mindfulness, 11, 1699–1709.‏
Harter, S. (1982). TJ. S., Kirby, J. N., Steindl, S. R., Kane, R. T., & Mazzucchelli, T. G. (2020). Insecure   Striving, Self-Criticism, andhe Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 3(52), 87- 97.
Hinrichsen, H., Waller, G., Emanuelli, F. (2004). Social anxiety and agoraphobia in the eating disorders: Associations with core beliefs. The Journal of Nervous and Mental Disease, 192(11), 784–787.
Hjeltnes, A., Binder, P. E., Moltu, C., & Dundas, I. (2015). Facing the fear of failure: An explorative qualitative study of client experiences in a mindfulness-based stress reduction program for university students with academic evaluation anxiety.  International journal of qualitative studies on health and well-being, 10(1), 1-14.‏
Janovsky, T., Rock, A., Thorsteinsson, E., Clark, G., & Murray, C. (2020). The relationship between early maladaptive schemas and interpersonal problems: A meta‐ analytic review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 27(3), 408-447.
Keating, D. P., I. Demidenko, M., & Kelly, D. (2019). Cognitive and neurocognitive development in adolescence. In Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology. Elsevier.
Lerche, V., Neubauer, A. B., & Voss, A. (2018). Effects of implicit fear of failure on  cognitive processing: A diffusion model analysis. Motivation and emotion, 42(3), 386-  402.
McKenney, S. J., & Bigler, R. S. (2016). Internalized sexualization and its relation to  sexualized appearance, body surveillance, and body shame among early adolescent  girls. The Journal of Early Adolescence, 36(2), 171-197.
MacMaster, K., Donovan, L. A., & MacIntyre, P. D. (2011). The effects of being diagnosed  with a learning disabilitiy on children›s self-esteem. Child Study Journal, 2(32), 101- 108.
Marin, M. F., Lord, C., Andrews, J., Juster, R. P., Sindi, S., ArsenaultLapierre, G., et al. (2011). Chronic stress, cognitive functioning and mental health. Neurobiol Learn Mem, 96, 583-595.
Martens, R., Vealey, R. S., & Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
Martin, R. C. Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of  depression, anxiety, stress, and anger. PID, 39 (7), 1249-60.
Ninot, G., Bilard, J., & Deligneres, D. (2005). Effects of integrated or segregated sport participants on thephysical self for adolescents with mental retardation. Journal of Intellectual Disability Research, 5(49), 682-689.
Nordahl, H. M., Holthe, H., & Haugum, J. A. (2005). Early maladaptive schemas in patients  with or without personality disorders: Does schema modification predict symptomatic  relief? Clinical Psychology & Psychotherapy, 12(2), 142-149.
Orkaizagirre‐Gómara, A., Sanchez De Miguel, M., Ortiz de Elguea, J., & Ortiz de Elguea,   A. (2020). Testing general self‐efficacy, perceived competence, resilience, and stress among   nursing students: An integrator evaluation. Nursing & health sciences, 22(3), 529-538.
Page, C. E., & Coutellier, L. (2018). Adolescent Stress Disrupts the Maturation of Anxiety- related Behaviors and Alters the Developmental Trajectory of the Prefrontal Cortex in a Sex- and Age-specific Manner. Neuroscience. 390, 265-277.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A., Barchfeld, P., & Perry, R. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36-43.
Pogrow, S. (2017). The Failure of the US Education Research Establishment to Identify Effective Practices: Beware" Effective Practices Policies". Education policy analysis archives, 25(5), 1-19.
Redfield, J. L. (2008). The influence of an educational coaching model on children's perceived competence and self-esteem: ProQuest.
Rose, A. V., & Rimes, K. A. (2018). Self‐criticism self‐report measures: Systematic review.   Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 91(4), 450-489.‏
Sagar, S. S., & Stoeber, J. (2009). Perfectionism, fear of failure, and affective responses to success and failure: The central role of fear of experiencing shame and embarrassment. Journal of Sport and Exercise Psychology, 31(5), 602-627.‏
Sagar, S. S., Lavallee, D., & Spray, C. M. (2009). Coping with the effects of fear of failure: A preliminary investigation of young elite athletes. Journal of Clinical Sport Psychology, 3(1), 73-98.
Sax, L. (2017). Why gender matters: What parents and teachers need to know about the emerging science of sex differences. New York: Harmony.
Schooler, D., Ward, L. M., Merriwether, A., & Caruthers, A. S. (2005). Cycles of shame: Menstrual shame, body shame, and sexual decision‐making. Journal of sex research, 42(4), 324-334.
Schunk, D. H., Meece, J. R., & Pintrich, P. R. (2012). Motivation in education: Theory, research, and applications. Pearson Higher Ed.
Stead, R., Neufeld, R. W. & Shanahan, M. J. (2010). “I’ll go to therapy, eventually”:  Procrastination, stress and mental health. Personality and individual differences, 49(3), 175-180.‏
Thimm, J. C. (2010). Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 41(4), 373-380.
Thompson, R. & Zuroff, D. C. (2004). The Levels of Self-Criticism Scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences, 36(2), 419-430.
Torres, C. (2002). Early Maladaptive Schemas and Cognitive Distortions in Psychopathy and  Narcissism. PhD Thesis, Australian National University, Australia.
Urla, R. (2009). Relationship between social anxiety and feelings of competence. Journal of  Anxiety Disorders, 2, 1123-1135.
Uszynska–Jarmoc, J. A. (2008). The self-concept, cognitive competence and social functioning of children graduating preschool. Finland: Univers Joensuu. http://sokl.uef.fi/verkkojulkaisut/varhais/uszynska1.pdf
Vierberghe, L.V., Breat, C., Bosmans, G., Rosseel R., & Bogls S. (2010). Maladaptive Schemas and psychology in adolescence on the utility of Young’s schemas theory in   youth. Cognitive therapy and research, 34, 316- 332.
Young, J. E. (1998). Young Schema Questionnaire Short Form. New York: Cognitive Therapy Center.
Zhang, Y., Luo, X., Che, X., & Duan, W. (2017). Protective effect of self-compassion to emotional response among students with chronic academic stress. Front Psychology, 7,1-6.