نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» دانشگاه سیستان و بلوچستان یک نشریه با شیوۀ داوری دو سو ناشناس به صورت فصلنامه و به طور دسترسی آزاد است که در حوزۀ روانشناسی تربیتی در ایران منتشر میشود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری و فضایی علمی برای پژوهشگران ملی و بینالمللی با تمرکز بر مباحث روانشناسی تربیتی پایهگذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفتهای صورت گرفته در حوزۀ روانشناسی تربیتی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات پژوهشی باکیفیت که یافتههای مرتبط با موضوعات مهم روانشناسی تربیتی را گزارش میدهند، است. مطالب ارائه شده به مجله باید تحقیقات اصیل و منتشر نشده باشد و نباید برای چاپ در اختیار نشریات دیگر قرار گرفته باشد.
نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» محفلی و محملی ارتباطی برای بحث و تبادل نظر علمی و انتشار یافتههای تحقیقاتی اصیل در جنبههای روانشناسی تربیتی از دوره پیشدبستانی تا آموزش عالی و آموزش کودکان با نیازهای یادگیری ویژه و استثنایی فراهم میکند. این نشریه به عنوان مجلهای که بر تحقیقات در یک حوزآ کمی و علمی تمرکز دارد، تأکید خاصی بر انتشار گزارشهای تجربی باکیفیت بالا بر اساس مطالعات تجربی و رفتاری دارد. این نشریه معمولاً مطالعات موردی و وضعیت موجود، مطالعات کیفی یا مقالاتی را صرفاً در مورد توسعه و اعتبارسنجی ابزارهای اندازهگیری منتشر نمیکند.
هدف عمده نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملی و بینالمللی به منظور به بحث گذاشتن آخرین یافتههای خود در ارتباط با روانشناسی تربیتی است. از اینرو، امید است که این نشریه وضعیت این رشته را در ایران و جهان بهبود بخشیده و راه حل هایی برای مسائل نظری و عملی پیش روی این رشته ارائه دهد. به منظور نیل به این هدف، ما پژوهشگران را تشویق میکنیم که مقالات معتبر و چاپ نشده خود را برای چاپ به این نشریه ارسال نمایند. این نشریه مقالات معتبر در حوزه های موضوعی زیر را به چاپ میرساند:
- آموزش در مدارس راهنمایی و دبیرستان
- تحلیل نیازهای دانشآموزان
- فاکتورهای فردی در آموزش
- یادگیری خودتنظیمی
- اندازهگیری و سنجش آموزشی
- برنامهریزی درسی
- آموزش کودکان با نیازهای خاص.
- روانشناسی تربیتی و آموزشی.
- روانشناسی نوجوانان.
- روانشناسی کودکان؛ روانشناسی رشد.
- راهنمایی آموزشی.
- راهنمایی تحصیلی.
- پیشرفت تحصیلی.
- مشاوره تحصیلی.
- فرایندهای یادگیری.
- روانپزشکی.
- پیشنهاداتوپدیا یا تلقینپذیری.
به منظور دسترسی بهتر و سریعتر پژوهشگران و کتابخانه ها به آخرین یافتههای پژوهشی در این زمینه، این نشریه اجازه دسترسی آزاد به مقالات خود را به خوانندگان میدهد. این نشریه توسط پایگاههای اطلاعاتی مختلف ملی و بینالمللی نمایهسازی میشود و از طریق آنها در اختیار استفادهکنندگان قرار میگیرد. همچنین این نظام بایگانی به مسئولان کتابخانه ها اجازه میدهد گردآوری کامل از مقالات نشریه در اختیار داشته باشند.