درباره نشریه
نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی»، فصلنامه علمی–پژوهشی در حوزه روانشناسی تربیتی است. نخستین شماره این مجله در زمستان 1383 منتشر شد و از سوی کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور موفق به اخذ درجه علمی-پژوهشی شد. در حال حاضر این نشریه علمی–پژوهشی تحت سردبیری جناب آقای دکتر حسین جنا آبادی منتشر می شود. امید آنکه این مجله علمی همچنان با دسترسپذیری گزارشهای علمی، شیوه و زندگی جامعه را بهبود بخشد.
نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» که توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان و با حمایت انجمن علمی روانشناسی تربیتی ایران منتشر میشود، یک نشریه با شیوۀ داوری دو سو ناشناس به صورت فصلنامه و به طور دسترسی آزاد است که در حوزۀ روانشناسی تربیتی در ایران منتشر میشود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری و فضایی علمی برای پژوهشگران ملی و بینالمللی با تمرکز بر مباحث روانشناسی تربیتی پایهگذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفتهای صورت گرفته در حوزۀ روانشناسی تربیتی انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات پژوهشی باکیفیت که یافتههای مرتبط با موضوعات مهم روانشناسی تربیتی را گزارش میدهند، است. مطالب ارائه شده به مجله باید تحقیقات اصیل و منتشر نشده باشد و نباید برای چاپ در اختیار نشریات دیگر قرار گرفته باشد.
نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» محفلی و محملی ارتباطی برای بحث و تبادل نظر علمی و انتشار یافتههای تحقیقاتی اصیل در جنبههای روانشناسی تربیتی از دوره پیشدبستانی تا آموزش عالی و آموزش کودکان با نیازهای یادگیری ویژه و استثنایی فراهم میکند. این نشریه به عنوان مجلهای که بر تحقیقات در یک حوزۀ کمی و علمی تمرکز دارد، تأکید خاصی بر انتشار گزارشهای تجربی باکیفیت بالا بر اساس مطالعات تجربی و رفتاری دارد. این نشریه معمولاً مطالعات موردی و وضعیت موجود، مطالعات کیفی یا مقالاتی را صرفاً در مورد توسعه و اعتبارسنجی ابزارهای اندازهگیری منتشر نمیکند.
نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی»مقالاتی را منتشر میکند که شامل کاربرد نظریه و علم روانشناسی در فرایند تربیت، یادگیری و آموزش است. توصیف تحقیقات تجربی و ارائه نظریه طراحی شده برای توضیح یا ارتقای فرایند آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این نشریه، ارزش زیادی برای کیفیت روش تحقیق مطالعات قائل است.
ویژگیهای برجسته مجله
- کلیه نویسندگان نسخهای از گواهی و نامه پذیرش مقاله را دریافت میکنند.
- کلیه مقالههای پذیرفته شده در قالب پی.دی.اف. قابل مشاهده، بارگیری و چاپ هستند.
- نویسنده ظرف 3-4 ماه از ارسال مقاله، اعلان پذیرش یا رد آن را دریافت میکند.
- مجله پشتوانه سازمانی و آرشیو کامل مقالهها را دارد.
- مجله از شمار خوانندگان خیلی خوبی برخوردار است و جزو مجلههای طراز اول حوزه روانشناسی تربیتی در ایران است.
- مجله از ضریب استنادی و ضریب تأثیر بالایی برخوردار است.
- مجله در پایگاههای اطلاعاتی ملی و بینالمللی نمایهسازی میشود.
- مجله داوری تخصصی و همترازخوانی به صورت دو سر ناشناس و گمنام میشود.
- مقالههای پذیرفته شده خیلی زود به صورت دسترسی آزاد منتشر میشوند.
- هیئت تحریریه معروف دارد.
- به نامههای نویسندگان ظرف 48 ساعت پاسخ داده میشود.
اطلاعات کتابشناختی مجله |
|
عنوان فارسی مجله |
مطالعات روانشناسی تربیتی |
عنوان انگلیسی مجله |
Educational Psychology Studies |
عنوان تحتاللفظی مجله |
Muṭāli̒āt-i ravānshināsī-i tarbiyatī |
شاپا چاپی (ISSN) |
شاپا چاپـــــی: 6683 - 2228 شاپا الکترونیکی: 5235 – 2783 |
حوزه موضوعی مجله |
روانشناسی تربیتی شامل: روانشناسی تربیتی و آموزشی؛ روانشناسی نوجوانان؛ روانشناسی کودکان؛ روانشناسی رشد؛ راهنمایی آموزشی؛ راهنمایی تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی؛ مشاوره تحصیلی؛ فرایندهای یادگیری؛ روانپزشکی؛ و پیشنهاداتوپدیا یا تلقینپذیری. |
زبان |
فارسی (به همراه چکیده انگلیسی مبسوط برای هر مقاله) |
سال شروع انتشار |
1383، سال 1، شماره 1 |
فاصله انتشار |
فصلنامه |
سردبیر |
استاد دکتر حسین جنا آبادی |
محل انتشار |
ایران، زاهدان |
ناشر |
دانشگاه سیستان و بلوچستان و انجمن علمی روانشناسی تربیتی ایران |
انجمن علمی حامی |
|
وضعیت انتشار |
فعال |
نوع داوری |
دو سر ناشناس (گمنام برای نویسنده و داور) |
مدت زمان داوری |
دوازده هفته |
درصد پذیرش مقالات |
ده درصد |
شماره ردهبندی کنگره (LC) |
LB1051 L11 |
شماره ردهبندی دیویی (DDC) |
150 15 / 370 |
سرعنوانهای موضوعی |
روانشناسی تربیتی. |
آدرس وبگاه |
https://jeps.usb.ac.ir |
نوع ماده |
پیایند (ادواری) |
نوع دسترسی |
دسترسی آزاد، عمومی |
سیاست دسترسی آزاد |
نشریه تعریف دواج در خصوص نشریه دسترسی آزاد را میپذیرد. |
نوع مجوز انتشار |
CC-BY-NC |
بیانیه دسترسی آزاد |
دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان ناشر نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی»، بیانیه دسترسی آزاد بوداپست را به طور کامل میپذیرد و از آن پیروی میکند. این مجله، یک نشریه ادواری کاملاً دسترسی آزاد است. به این معنا که تمامی مقالهها پس از پذیرش (به صورت زودآیند) و پس از چاپ (به صورت دسترسی آزاد و رایگان) بلافاصله از طریق اینترنت در دسترس همه کاربران قرار میگیرد. استفاده، توزیع و بهاشتراکگذاری مقاله در هر رسانه، شبکه و وبگاهی مجاز است، مشروط بر اینکه به نویسنده و مجله به درستی استناد و ارجاع داده شود. مزایای دسترسی آزاد برای نویسندگان عبارتند از: - حفظ حقمؤلف توسط نویسندگان مقاله؛ - دسترسی رایگان و آزاد برای کلیه خوانندگان و کاربران در سراسر جهان؛ - افزایش دسترسپذیری، رؤیتپذیری، مشاهدهپذیری و خوانایی مقالهها؛ - افزایش استناد به مقالهها؛ - فقدان محدودیت مکانی برای دسترسی؛ و - انتشار سریع و بهموقع. |
سیاست مقابله با سرقت ادبی |
متن فارسی مقالات ارسالی به نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» با استفاده از نرمافزارهای همانندجو ایرانداک (https://tik.irandoc.ac.ir) و سمیمنور (www.samimnoor.ir) و چکیده انگلیسی مقالات به وسیله نرمافزار تشخیص سرقت ادبی iThenticate (www.ithenticate.com) و Grammarly (www.grammarly.com) چک میشوند. در صورت تشخیص سرقت ادبی در متن فارسی یا چکیده انگلیسی، بلافاصله دفتر مجله مقاله دریافتی را رد کرده و نام نویسندگان را برای مدت پنج سال در لیست سیاه قرار میدهد. بنابراین، به همه نویسندگان پیشنهاد میشود که قبل از ارسال مقاله خود، متن کامل آن را با استفاده از نرمافزارهای تشخیص سرقت ادبی چک کنند. دفتر مجله مقالات دریافتی را که مرتکب سرقت ادبی یا خودسرقت ادبی شده باشند، به محض اطلاع فوراً رد میکند. در طول روند پذیرش مقاله، هرگاه مشخص شود که مقاله قوانین سرقت ادبی، حقمؤلف یا اخلاق نشر را رعایت نکرده است، رد میشود (قبل از پذیرش برای انتشار) و در صورت انتشار به دلیل سرقت ادبی «سلب اعتبار» میشود. |
سیاست سلب اعتبار |
اعتبار مقاله زمانی ممکن است سلب شود که یافتههای آن به دلیل سوءرفتار یا اشتباه علمی دیگر قابل اعتماد تلقی نشود، آثار منتشر شده قبلی را سرقت ادبی کرده باشد، یا مشخص شود که دستورالعملهای اخلاق نشر را نقض کرده است. هنگامی که یکپارچگی کار منتشر شده به دلیل اشتباهات در انجام، تجزیه و تحلیل و یا گزارش تحقیق به طور قابل ملاحظهای تضعیف یا خدشهدار شده باشد، ممکن است یک مقاله پس گرفته شود. نقض اصول اخلاقی در انتشار یا تحقیق نیز ممکن است منجر به پس گرفتن مطالعه شود. مقاله اصلی به عنوان «سلب اعتبار» علامتگذاری میشود، اما یک نسخه پیدیاف آن در دسترس خوانندگان باقی میماند، و بیانیه سلب اعتبار به صورت دو طرفه به مقاله منتشر شده اصلی پیوند داده میشود. اظهارات سلب اعتبار معمولاً شامل بیانیهای از موافقت یا مخالفت نویسندگان است. |
نوع انتشار (هزینههای داوری و هزینههای چاپ و انتشار) |
رایگان، دسترسی آزاد پس از پذیرش و تأیید نهایی مقاله، نویسنده باید مبلغ 1000000 ریال (معادل یکصد هزار تومان) جهت هزینههای داوری و مبلغ 5000000 ریال (معادل پانصد هزار تومان) جهت هزینههای چاپ در مجموع مبلغ 6000000 ریال (ششصد هزار تومان) |
مالک حقمؤلف / دارنده حق حقمؤلف |
نویسندگان دارندۀ حقمؤلف مقالۀ خود بدون محدودیت هستند. نویسنده کنترل کاملی بر اثر علمی خود دارد (به عنوان مثال، حق استفاده مجدد، توزیع، انتشار مجدد و غیره را حفظ میکند). |
منبع درآمد مجله |
پشتیبانی سازمان مادر، کمکهای مالی خیریه |
توصیف |
نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» مقالههای علمی، پژوهشی در حوزههای روانشناسی تربیتی به زبان فارسی به همراه چکیده انگلیسی مبسوط منتشر میکند. این مجله محفلی و محملی ارتباطی برای بحث و تبادل نظر علمی است. |
کوپ |
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آییننامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی مینماید. |
رضایت آگاهانه مشارکتکنندگان در پژوهش |
در نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی»، کلیه مشارکتکنندگان در مطالعه و پژوهش موضوعات انسانی حق حفظ حریم خصوصی را دارند و پژوهشگران نباید بدون رضایت آگاهانه آن را نقض کنند. اطلاعات هویتی و شناسایی مشارکتکنندگان، مانند نام و نام خانوادگی، و غیره، نباید به صورت نوشتاری، عکس یا شجرهنامه منتشر شود؛ مگر اینکه این اطلاعات برای مقاصد علمی ضروری باشد و مشارکتکنندگان (یا والدین یا سرپرست) رضایت آگاهانه کتبی برای انتشار را ارائه کرده باشند. رضایتنامه مشارکتکنندگان باید مطابق مقررات ملی یا قوانین محلی در دفتر مجله، در محل کار پژوهشگران یا در هر دو جا مکتوب، مضبوط و بایگانی شود. |
منشور اصول اخلاقی کار با حیوانات آزمایشگاهی |
آزمایش بر روی حیوانات کمک مؤثری در علوم پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی و رفاه بشری بشمار میآید به نحوی که در زمینۀ درمان و پیشگیری از بیماریها کمکهای شایانی نموده است. بسیاری از پیشرفتهای مهم در حوزۀ علوم پزشکی و دامپزشکی که صورت بنیادی، کاربردی یا بنیادی-کاربردی مطرح میشوند جهت استفاده برای پیشگیری و درمان بیماریهایی که روشهای مناسب کنترلشان هنوز در دسترس نیستند نیازمند انجام آزمایشاتی بر روی مدل حیوان هستند که در این رابطه پیشدرآمد بسیاری از پیشرفتهای گذشته و همچنین پیشرفتهای آتی، آزمایشاتی است که روی حیوانات صورت میگیرد. به عبارت دیگر، علوم پزشکی و دامپزشکی بر پایۀ تلاشهای آزمایشگاهی روی حیوانات استوار هستند. طبق قوانین اخلاقی بینالمللی مواد یا تجهیزات جدید نباید برای نخستینبار روی انسان آزمایش شوند؛ مگر اینکه آزمایشات قبلی روی حیوانات آزمایشگاهی مناسب مبنی بر بیخطر بودن آنها گزارش شده باشد. از اینرو، رعایت موارد زیر جهت چاپ مقاله در نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» الزامی است: یک. محافظت از سلامت بشر و حیوانات به انجام آزمایشهایی روی گونههای مختلف حیوانی نیاز دارد که برای هر موردی باید گونه و مدل مناسب بهکار گرفته شود. دو. در صورت نیاز به استفاده از مدلها و روشهایی مثل مدلهای ریاضی، شبیهسازیهای رایانهای و سیستمهای بیولوژیکی آزمایشگاهی باید پیش از انجام آزمایش روی حیوانات به صورت مناسب استفاده شوند. سه. حیوانات انتخاب شده برای آزمایش باید سالم و در صورت نیاز مدلسازی شده باشند و حداقل تعداد لازم برای به دست آوردن نتایج قابل قبول از نظر علمی در نظر گرفته شود. چهار. باید به صورت کاملاً شفاف مشخص شود که آزمایش روی حیوانات نقش بسزایی جهت تأمین سلامتی انسان یا حیوان و یا پیشرفت دانش بیولوژیکی و بیوتکنولوژی دارد. پنج. همۀ پژوهشگران باید با حیوانات به عنوان موجوداتی با درک و احساس رفتار کنند. در این رابطه باید به صورت درست نگهداری شوند تا از ایجاد درد، رنج، و اضطراب در آنها پرهیز شود و یا به حداقل رسانده شوند. شش. روشهایی که سبب رنج و درد طاقتفرسا یا اضطراب در حیوان میشود باید با استفاده از بیحسکننده و آرامبخشهای مناسب و یا بیهوشی، مطابق با فنون و روشهای مورد قبول دامپزشکی انجام شوند. جراحی یا دیگر روشهای درد ناک نباید بر روی حیوان هوشیار و یا با استفاده از بیحسکنندههای موضعی، انجام شوند. هفت. پژوهشگران باید در نظر داشته باشند روشها و ابزارهایی که سبب درد در انسان میشوند موجب درد در سایر گونههای مهرهداران نیز میشوند. هشت. حیواناتی که در طی آزمایش ممکن است دچار درد و رنج مزمن، اضطراب و یا ناتوانی شوند و امکان درمانشان نیست در پایان آزمایش و یا در زمان مناسب باید بدون درد کشته شوند. نه. بایستی بهترین شرایط زندگی ممکن برای حیوانات آزمایشگاهی که برای اهداف بیومدیکال نگهدای میشوند فراهم شود. به طور معمول نگهداری از حیوانات باید زیر نظر دامپزشکانی باشد که تجربه کار با حیوانات آزمایشگاهی را دارند. ده. مدیر گروه یا تیمی که از حیوانات استفاده میکنند ضامن صلاحیت و تجربه پرسنل برای انجام مراحل آزمایش روی حیوانات است. مدیر گروه باید به صورت دورهای کلیه افرادی را که روی حیوانات آزمایشگاهی کار میکنند آموزش داده و نسخهای از تأییدیه آموزش را به کمیته اخلاقی واحد ارسال دارد و همچنین اطمینان حاصل کند که کلیه موارد در گروه و تیم به کار گرفته میشود. یازده. مدیر گروه یا تیم ضامن سلامتی انسان و حیوان طی فرایند نقل و انتقال حیوانات آزمایشگاهی است. دوازه. جهت سازماندهی و نظمدهی بیشتر مؤسسههای پرورش حیوانات خاص بهترین منبع برای تهیه و تحویل حیوانات رایج آزمایشگاهی هستند. سیزده. شرایط زیست محیطی از قبیل دما، رطوبت، تهویه، روشنایی و ... باید با نیازهای گونۀ نگهداری شده سازگار باشد. بایستی امکانات مناسب در دسترس حیوان بوده و پسماندهای حیوانات نیز به طور مناسب و مرتب دفع شوند. چهارده. اقامتگاه حیوان باید ضامن سلامت عمومی حیوان باشد و از استرسهای غیرضروری اجتناب شود. توجه به فضای اختصاص داده شده به هر حیوان، با توجه به گونۀ آن ضروری است و باید استانداردهای مناسب بهداشتی مثل حفاظت در برابر شکارچیان، حشرات موذی و دیگر آفتها حفظ شود. همچنین، بایستی فضا و ساختار مکانی برای قرنطینه کردن و جداسازی باشد. از سوی دیگر، صرفاً باید افراد دارای مجوز کار در این محدودهها تردد نمایند. پانزده. حیوانات باید غذای کافی با حجم و کیفیت مناسب با توجه به نیازهای روزانهشان دریافت کنند تا سلامتیشان حفظ شود؛ مگر آنکه موضوع آزمایش مطالعات تغییرات نیازهای تغذیهای باشد و باید دسترسی آزاد به آب آشامیدنی داشته باشند. شانزده. در صورتی که جایگزین مناسبی به جای حیوانات زنده برای انجام آزمایش وجود داشته باشد، باید از آن روشها و ابزارها در جهت کاهش به کارگیری حیوانات آزمایشگاهی استفاده شود (از قبیل روشهای بیولوژیکی و غیربیولوژیکی). |
رعایت اصول اخلاقی و رضایت آگاهانه |
رعایت موازین اخلاق پزشکی، گمنام ماندن و حفظ اسرار بیمار از جمله مواردی است که بایستی به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود. در این زمینه، بایستی کد حفاظت از آزمودنیهای انسانی که برگرفته از بیانیه هلسینیکی است، مورد توجه قرار گرفته و لازم است تأییدیه کمیته اخلاق دانشگاه ضمیمه مقاله ارسالی باشد. در مواردی که مطالعه بر روی انسان صورت گرفته است باید از افراد بالغ و والدین یا سرپرست قانونی افراد نابالغ تحت مطالعه رضایتنامه آگاهانه تهیه شده باشد. چنانچه در آزمایشهای مربوطه از حیوانات استفاده شده است، نحوه مراقبت و دستورالعمل چگونگی استفاده از حیوانات آزمایشگاهی رعایت شود. چاپ و انتشار کارآزماییهای بالینی در مجلات علوم پزشکی کشور منوط به ثبت در مرکز ثبت کارآزماییهای بالینی ایران (IRCT) به آدرس (www.IRCT.ir) است. بنابراین، شماره ثبت مطالعه بایستی در مقاله ارسالی درج شده باشد. |