فرایند پذیرش مقالات

فرایند داوری و پذیرش مقالات نشریه مطالعات روانشناسی تربیتی 

نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» به بالاترین استانداردهای بررسی همتایان و همترازان متعهد است. نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» با احترام به قوانین اخلاق در نشریات، تابع قوانین، سیاست‌ها و دستورالعمل‌های کمیته بین‌المللی اخلاق  نشر (COPE) است و از آیین‌نامۀ اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید. در برخورد با موارد احتمالی سوءرفتار و سلب اعتبار از آیین‌نامه کمیته مذکور تبعیت می‌کند.
    تمامی مقاله‌های دریافتی تحت یک فرایند داوری و بررسی همتایان دوسوکور قرار می‌گیرند تا از کیفیت روش‌شناسی و استدلال پژوهشی مقاله اطمینان حاصل شود. پس از ارسال مقاله توسط نویسنده(گان) در سامانه مدیریت مجله، مقاله در درجه اول  توسط دفتر نشریه، کارشناس نشریه و سردبیر (حداکثر یک هفته) مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد. بنابراین، خواهشمند است دستورالعمل‌ها و راهنمای نویسندگان را به دقت مطالعه نماید و مقاله را بر اساس راهنمای نویسندگان در بخش فارسی، آماده کنید و سپس آن را ارسال نمایید. پس از ارزیابی اولیه مقاله توسط مدیر اجرائی نشریه، در صورت موافقت سردبیر در مرحله اول، مقاله برای ارزیابی و داوری خدمت داوران محترم ارسال می‌گردد. فرایند داوری و پذیرش مقالات نشریه «مطالعات روانشناسی تربیتی» به شکل زیر است:

1. دریافت مقاله از طریق وبگاه مجله

2. ارسال مقاله به اعضای هیئت تحریریه یا دبیر تخصصی

3. بررسی مقاله در جلسه هیئت تحریریه، بررسی برخط که نتیجه آن به شکل زیر است:

      الف. رد مقاله در جلسه هیئت تحریریه به دلیل در اولویت نبودن

      ب. عدم انطباق با محتوا و حوزۀ کار مجله

      ج.کیفیت پایین و ... که به همراه دلایل مربوط، به اطلاع نویسنده می‌رسد.

4. در نظر گرفتن اصلاح اولیه‌ای (قبل از داوری) برای مقاله که به نویسندگان گرامی ارائه خواهد شد تا پس از اعمال اصلاحات مورد نظر هیئت تحریریه (در صورت تأیید)، به داوری ارسال شود.

5.  ارسال به داوری (حداقل 2 تا 3 داور)

6. دریافت نتایج داوری که به سه صورت است:

      الف. منفی

      ب. مثبت

      ج. اصلاحات

7. ارجاع نتایج داوری به اعضای هیئت تحریریه برای بررسی داوری‌ها و تصمیم‌گیری، که سه نتیجه را در بر خواهد داشت:

      الف. رد مقاله به دلیل رد داوری‌ها (دو داوری منفی)

      ب. ارسال به داور سوم (یک داوری منفی و یک اصلاحات)

      ج. ارسال به نویسنده برای اعمال اصلاحات (دو اصلاح داوری)

8. دریافت اصلاحات از نویسندگان

9. ارسال اصلاحات اعمال شدة نویسنده به داوران محترم تطبیقی که سه نتیجه را در پی خواهد داشت:

      الف. رد اصلاحات

      ب. پذیرش

      ج. اصلاحات مجدد

      که به سه شکل زیر عمل خواهد شد:

          الف. اصلاحات مجدداً به نویسندگان برای اعمال عودت داده می‌شود.

          ب. در صورت اعمال کلیه اصلاحات پذیرش صادر می‌شود.

          ج. مقاله به دلیل عدم اعمال اصلاحات مطابق نظر داوران تطبیقی رد خواهد شد

 

فلوچارت ارسال مقاله به نشریه مطالعات روانشناسی تربیتی