1.افکاری شهرستانی، زهرا و علیزاده، عبدالله. (۱۳۹۴). رابطه امید به زندگی، نگرش مثبت به مرگ و بهزیستی روانشناختی در بین زنان و مردان بالای 30 سال در تهران، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، موسسه آموزش عالی مهر اروند ، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
2.اکبری بورنگ، محمد، رحیمی بورنگ، حسن. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(1). 22-231.
3.بالجانی، اسفندیار، خشابی، جواد، امان پور، الهام، عظیمی، ندا. (1390). بررسی ارتباط بین سلامت معنوی، مذهب و امید در بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران. 3(17): 27-37.
4.بخشی، نگین، فولاد چنگ، محبوبه. (1397). رابطه جو مدرسه و تاب آوری تحصیلی: نقش واسطه ای سرزندگی تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 30(2): 80-.51
5.برزگر بفرویی، کاضم، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری، فرخی، نورعلی. (1391). ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانش آموزان بر اساس باورهای معرفت شناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا و راهبردهای انگیزشی و شناختی سطح بالا. روانشناسی تربیتی، 8(26): 178-211.
6.بهرامی، فاطمه، بدری، مرتضی. (1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطه ای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9). 1-24
8.حسام پور، فاطمه. (1395). رابطه امید و شادکامی با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه با نقش واسطه ای خودکارامدی تحصیلی. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان، دانشکده علوم تربیتی.
9.حسینی، سید محمد، کلانتر کوشه، سیدمحمد، میرزایی فندخت؛ امیر. (1393). بررسی نقش جنسیت و اشتغال در رابطه میان بحران وجودی و امید به زندگی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی. فرهنگ مشاوره ور واندرمانی، 5(17): 23-39
10.شیخ الاسلامی، علی، کریمیان پور، غفار، ویسی، روناک. (1395). پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس کیفیت زندگی دانشگاهی و امید به اشتغال در دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 12(39). 29-43.
11.صفایی، مریم، محمدرضایی، علی، خسروی، مهدوی غروی، مریم، بهرامیان، طیبه. (1391). هنجاریابی پرسشنامه ادراکات محیط یادگیری، مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(16). 1-23.
12.صنوبر، عباس، کثیر، صادق، تقوی نسب، امجد، رئیس، الهام. (1397). نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری، 11(2). 39-19.
13.عجمی اکرامی، آسیه، رضایی، طاهره، بیانی، علی اصغر. (1394). بررسی رابطه بین امید به کار و انگیزش تحصیلی با فرسودگی تحصیلی. مجله ی دانش و تندرستی، 1(10): 44-50.
14.قریشی، فخر اسادات. (1387). بررسی میزان امیدواری به اشتغال در آینده دانشحویان رشته های علوم انسانی. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. 1(29): 47-66
15.قوام، مریم، ملک پور، فرشاد، ایمانی، وجید. (1383): تاثیر اشتغال دانشجویان دندانپزشکی بر موفقیت تحصیلی آنان در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی. مجله ی دندانپزشکی جامعه اسلامی دندانپزشکان، 17(1): 104-112.
16.کارشکی، حسین، غلباش، سمانه، طاطاری، یونس. (1395). نقش ادراک از محیط یادگیری ساختن گرا بر مؤلفههای اهداف پیشرفت دانشجویان، رویکردهای نوین آموزشی، 11(1). 1-20.
17.محمدی علی، محمدی جمشید(1392). ادراک دانشجویان از محیط یادگیری وآموزشی در دا نشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. ۶ (۱۱) :۵۰-۶۰.
18.مرادی، مرتضی، حسین چاری، مسعود، سلیمانی خشاب، عباسعلی، دهقانی زاده، محمد حسین. (1393). پیش بینی ابعاد بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس ابعاد سبک دلبستگی و عزت نفس. روانشناسی تربیتی، 11(20): 135-.174
19.یاوری، هانیه، درتاج، فریبرز، اسدزاده، حسن. (1395). عنوان بررسی اثر بخشی آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه، پژوهش در نظام های آموزشی، 51(4): 1-20.
20.Arens, A.K & Moller, J.(2016). Dimensional comparisons in students' perceptions of the learning environment. Learning and Instruction. 2016: 42(3):22-30.
21.Banson, W .(2006). The role of hope and study skills in predicting test anxiety level of university students highschool and psychological health, self-esteem, positive thinking and social communication. These is for degree of master of science in the department of educational sciences middle east technical university.
22.Bassaw, B., Roff, S., McAleer, S., Roopnarinesingh, S., De Lisl, J., Teelucksingh, S., and Gopaul, S. )2003(. Students’ perspectives on the educational environment, Faculty of Medical Sciences, Trinidad. Med Teach. 2003: 25(5); 522–526.
Bloom, BS.(1964). Stability and change in human characteristics. New York: John Wiley & Sons.
23.Comerford, J., Batteson, T., & Tormey, R. (2015). Academic buoyancy in second level schools: insights from Ireland. Journal of Social and Behavioral Sciences, 197, 98-103.
24.Dehghani, m; behtaj, a. (2015). Study and Comparison of Academic Adjustment of Athletes and Nonathletes First-year University Students. J. Appl. Environ. Biol. Sci., 5(11S)585-589.
25.Fraser, B.J. (1998). Science Learning Environments: Assessment, Effects and Determinants. In B.J. Fraser & K.G. Tobin (Eds.), International handbook of Science Education: 1; 527-561). Dortrecht: Kluwer Publishers.
26.Kwon, P., Birrueta, M., Faust, E., & Brown, E. R. (2015). The Role of Hope in Preventive Interventions. Social and Personality Psychology Compass, 9(12),407-696.
27.Mucherah, W. (2008). Classroom climate and students’ goal structures in high-school biology classrooms in Kenya. Learning Environments Research, 11(1), 63-81.
28.Nahar N, Talukder HK, Hossain Khan T, Mohammad S, Nargis T. (2010). Students’ perception of educational environment of medical colleges in Bangladesh. Bangabandhu Sheikh Mujib Medical University (BSMMU) Journal, 3(2); 97-102.
29.Newmann, F. M. (Ed.).(1992). Student engagement and achievement in American secondary schools. NewYork: Teachers College Press.
30.Oliveira, R. D; Caregnato, R. C. A. & Camara, S. G. (2012). Burnout syndrome in senior undergraduate nursing. Acta Paulista de Enfermagem, 25(2), 54-60.
31.Poondej, C; Lerdpornkulrat, TH.(2016). Relationship between motivational goal orientations, perceptions of general education classroom learning environment, and deep approaches to learning. Kasetsart, JSC, 37(2); 100-103.
32.Pourabdol, S; Sobhi –Gharamaleki, N & Abbasi, M.(2015). A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(3);121-127.
33.Riekie, H., Aldridge, J. M. and Afari, E. (2017). The role of the school climate in high school students’ mental health and identity formation: A South Australian study. British Educational Research Journal, 43(1), 95-123.
34.Ryan, R. M. Frederick, C.M.(1997). On energy, personality and health: subjective vitality as a dynamic reflection of well-being, Personality, 65: 529-565.
35.Snyder, C. R. (2003). Hope theory: Rainbows in the mind, psychological. Psychological
Inquiry, 13, 249- 275.
37.Soebari, T.S., and Aldridge, J.M.(2015). Using student perceptions of the learning environment to evaluate the effectiveness of a teacher professional development programme. J Learn Envirmental Research,18(2): 163-178.
38.Solberg, P. A., Hopkins, W.G., Ommundsen, Y. & Halvari, H.(2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. J Psychol of Sport and Exerec,13(1):407-417.
39.Sweeney, J., Sorensen, C., & Kemis, M.(1994). Partnersin education studentsurvey: Middle/highschool. Sacramento City, CA: Sacramento City Unified School District.
40.Tinio, M. F. O. (2009): Academic Engagement Scale for Grade School Students.The assessment Handbook, 2(2): 64-75.
41.Togari, T., Sato, M., Yamazaki, Y., & Otemori, R.(2011): The Development of Japanese 13-item Version of Psychological Sense of School Membership Scale for Japanese Urban High School Students. J School Health,1(7): 62-72.
42.Yavas, U., Babakus, E., & Karatepe, O. M. (2013). Does hope moderate the impact of job burnout on frontline bank employees’ in-role and extra-role performances?. International Journal of Bank Marketing, 31(1), 56-70.
43.Yotsidi, V, Pagoulatou, A, Kyriazos T, Stalikas A. (2018). The Role of Hope in Academic and Work Environments: An Integrative Literature Review. An Integrative Literature Review. Psychology, 9(2), 385-402.