بیژن، مسعود؛ مرادی، حوریه؛ کرمی، غلامحسین. (1390). بررسی مفهوم و جایگاه انگیزش در برنامههای آموزش بزرگسالان. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، شماره 132-133، ص 100-112.
2-حسنی، فهیمه.(1394). تأثیر هوش فرهنگی بر یادگیری خود راهبر دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،8 (2)، ص 115-122.
3-غفاری، مظفر؛ خانی، لطفعلی. (1392). رابطه سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،13(8)، ص 642-651.
4-قنبر هاشمآبادی، علی؛ گرا وند، هوشنگ؛ محمد زاده قصر، اعظم؛ حسینی، علیاکبر. (1391). رابطه گرایش به تفکر انتقادی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی و تأثیر آن در موفقیت تحصیلی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 7(4)، 15-27.
5-کاظمی، معصومه. (1387). بررسی ارتباط هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان جامعه المصطفی العالمیه. قم. مجتمع آموزش عالی قم.
6-نادی، محمدعلی؛ گردان شکن، مریم؛ گلپرور، محسن. (1390). تأثیر آموزش تفکر انتقادی، حل مسئله، و فراشناخت بر یادگیری خود راهبر در دانشجویان. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 8، 2(1-2)، 54-61.
7-نعیمی، لیلا؛ بیگدلی، شعله؛ سلطانی عربشاهی، کامران. (1391). میزان آمادگی یادگیری خود راهبر در دانشجویان رشته پزشکی، فصلنامه راهبردهای آموزش، 5(3)، 177-181.
8-نادی، محمدعلی؛ سجادیان، ایلناز. (1385). هنجاریابی مقیاس سنجش خود راهبری در یادگیری، در مورد دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5(18)،111-134.
9-ویسکرمی، حسنعلی؛ گراوند، هوشنگ؛ ناصریان حاجیآبادی، حمید؛ افشاری زاده، سید احسان؛ منتظری، رسول؛ محمد زاده قصر، اعظم. (1391). مطالعه تطبیقی کارکردهای سبک تفکر با یادگیری خود راهبر در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 4 (2)، 53-62.
10- Aktamis, H. & Yenice, N. (2010). Determination of the science process skills and critical thinking skills levels. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(14), 3282-3288.
11- Azevedo, R. Moos, D. C. Johnson, A. M. & Chauncey, A. D. (2010). Measuring cognitive and metacognitive regulatory processes during hypermedia learning:issues and challenges. Educational Psychologist,10(45),210-223.
12- Chaffee J. Thinking Critically. 10rd ed: Cengage Learning; 2014.
13- Choi, E & Lindquist, R & Song, Y (2013). Effects of problem-based learning vs. traditional lecture on Korean nursing students' critical thinking. problem-solving, and self-directed learning. Elsevier. Nurse Education, 34(11),6-25.
14-Earley, P.C. and Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto: Stanford University Press APA.12(20),29-58.
15-fisher, m.king,j.& tague,g.(2001).development of self-directed learning readiness scale for nursing education.nurse education today.26,2,2-25.
16- Ghanizadeh, A. & Mirzaee, S. (2012). EFL Learners' self-regulation, critical thinking and language achieve-ment. International Journal of Linguistics, 4(3), 451-468.
17-kamgar,n.& jadidi, E. (2016). Exploring the relationship of Iranian efl learners critical thinking and regulation with their reading comprehention ability.procedia-social and behavioral sciences45(232), 776-783.
18-kahrizi,p. & farahian, M.(2014). The relationship between self- regulation and critical thinking among iraninan EFL learners. Modern journal of language teaching methods,4(45),157-162.
19- Long. B & Huey. b (2009). Skills for self-Director learning.[cited 2009 jun23].Avalablefrom:from:http://facultystaff.ou.edu/L/Huey.B.Long1/ Articles /sd/selfdirected. htm1.
20- McGuire,L. A. (2010). Improving student critical thinking and perceptions of critical thinking through direct instruction in rhetorical analysis.Thesis of Doctor of Philosophy. Capella University.
21- McIlvenny, L (2013). Critical and creative thinking in the new Australian curriculum part on. Journal Article,27(1),18-22.
22- Merriam, S. B. (2001). “Andragogy and Self-Directed Learning:Pillars of Adult Learning Theory”.New Direction fro Adult and Continuing Education.89(5),100-126.
23- MacNab BR, Worthley R.(2012). Individual characteristics as predictors of cultural intelligence development: The relevance of self-efficacy. Int J Intercult Relatsh, 36(5), 56-78.
24- Naber J, Wyatt TH.(2014). The effect of reflective writing interventions on the critical thinking skills and dispositions of baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today.34(1), 67-72.
25-Ng KY, Van Dyne L, Ang S. (2013). Cultural Intelligence: A Review, Reflections, and Recommendations for Future Research. Ryan.Conducting multinational research:Applying organizational psychology in the workplace. Washington.
26-Petrovic DS. How do teachers perceive their culturalintelligence? Procedia Soc Behav Sci.11(14),80-276.
27- Roberson DN. Self- directed learning-past and present ERIC Document. 2005; Available from:http: // www. eric. ed. gov/ PDFS/ ED490435.pdf
28- Ricketts JC.(2003). The Efficacy of Leader ship Development, Critical Thinking Dispositions, and Students Academic Performance on the Critical Thinking Skills of Selected Youth Leaders. Ma Thesis. University of Florida.
29 -Simpson, E. Courtney, M. (2002). Critical thingking in nursing education: literature review. International journal of nursing practice, 8(4),89-98.
30-Shin Yih Chen A, Lin YC, Zpattanakul A.(2011). The relationship between cultural intelligence and performance with the mediating effect of culture shock: A case from Philippine laborers in Taiwan. Int JIntercultural Relations, 35(2), 58-246.
31- Triandis, Harry C. (2006). Cultural intelligence in organizations. Group and Organization Management,32(1),20-26.
32- Tiruneh DT, Verburgh A, Elen J.(2014). Effectiveness of critical thinking instruction in higher education: A systematic review of intervention studies. Higher Educ Stud, 4(1),1-17.
33- Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodologi-cal development, and future prospects.