نوع مقاله : مقاله علمی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی از دانشگاه شهید چمران اهواز
2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of the present study is to investigate the effects of two-dimensional and three-dimensional computer games on spatial abilities. Spatial ability or the mind's eye is the ability of solving the problems through mental images and the ability of thinking visually or the ability of visualizing three-dimensionality.
175 male student and 80 female students of second elementary school from district 2 of Esfahan city participated in this study. The students were randomly divided into six groups (two-dimensional game play, three-dimensional) and control groups. Initially, each group was evaluated by Reven's Progressive Matrices test and then they play the two-dimensional and three-dimensional Tetris game in the 6 sessions of 20 minutes a day. At the end of program the post- test was used for all groups. The data were analyzed by t-test and factorial design.
Findings: the results of pre- and post-test showed that spatial ability of males (boys) is more than females (girls). The result showed that two-dimensional games more than three-dimensional games increase spatial ability; also computer games increase the spatial ability.
Conclusion: Computer games can increase the spatial ability that is greatly influenced in math, geometry, physics and chemistry.
کلیدواژهها [English]
1. آناستازی،آن. (1381). روان آزمایی. (ترجمه محمدنقی براهنی). تهران:دانشگاه تهران.
2. پورمحسنی،فرشته. (1383). تاثیر بازیهای رایانهای برتوانایی چرخش ذهنی نوجوانان. تازه های علوم شناختی،شماره 3، 75-84.
3. حاجی حسین نژاد، غلامرضا.(1389). کاربرد نظریه هوشهای چندگانه گاردنر در فرایند یاددهی یادگیری. پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی،همایش اصلاحات در آموزش و پرورش.
4. سپاسی، حسین، مهرعلیزاده، یداله و دهخدا، منیژه. ( 1383 ). مقایسه عملکرد تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه پنجم مشمول و غیرمشمول طرح تصویری رشد باکنترل هوش در شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، دوره سوم سال 13 شماره 2، 76-55.
6. مهرمحمدی، محمود. (1382). نظریه های هوش های چندگانه و دلالت های آن بر برنامه درسی و آموزش. فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره7، 77-31.
7. نعیمی، وحیدرضا. (1386) .معیار یادگیری ودانش دردنیای نوین چیست. پرسش خوبی پاسخ درست؟. روزنامه همشهری آنلاین،16 خرداد.
8. عبدالخالقی، معصومه،دواچی، اقدس، محمودی،محمود.(1383). بررسی ارتباط بازیهای ویدئویی رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی تهران. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره 15 شماره 3. 141 - 145.
9. رحمانینیا، فرهاد.(1389). بررسی میزان تماشای تلویزیون و انجام بازیهای رایانهای پسران چاق و کم وزن و رابطه آن با آمادگی سطح فعالیت بدنی و ترکیب بدنی. مجله علوم زیستی ورزشی، شماره 5 ص 71-94.