اثربخشی آموزش به روش تلفیقی در درس ریاضی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 کارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به روش تلفیقی در درس ریاضی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان پسر پایه‌ی ششم ابتدایی مدارس دولتی شهرستان نمین در سال‌تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از میان جامعه‌ی آماری، دو کلاس به صورت در دسترس انتخاب شدند (هر کلاس 20 نفر). دانش‌آموزان یکی از کلاس‌ها به تصادف به عنوان گروه آزمایش و دانش‌آموزان کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. به گروه آزمایش طی 8 جلسه مبحث کسر در درس ریاضی با تلفیق ورزش، علوم، فارسی، هنر، هدیه‌های آسمانی و مطالعات اجتماعی، آموزش داده شد و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد (2004) استفاده شد. داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS-21 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‏ها نشان داد که دانش‏آموزان گروه آزمایش نسبت به دانش‏آموزان گروه کنترل در پس‏آزمون، به طور معناداری، اشتیاق تحصیلی بیشتری داشتند و فرضیه‌ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش به روش تلفیقی بر اشتیاق تحصیلی دانش‏آموزان، مورد تأیید قرار گرفته است. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش حاضر و اهمیت آموزش به روش تلفیقی، توجه به این روش آموزشی در مدارس به منظور افزایش اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان، ضرورتی است که باید مورد توجه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Integrated Teaching Method in Mathematics on Students' Academic Engagement

نویسندگان [English]

  • Ali Sheykholreslami 1
  • Maryam Gadimi Ghojebeygloo 2
  • Ali Rezai Sharif 1
1 Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 M.A. of educational psychology, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of integrated teaching method in mathematics on students' academic engagement. The present study was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group in terms of method. The statistical population of the study consisted of all sixth-grade male students in public schools in Namin city in the academic year of 2022-2023. To select a sample from the statistical population, two classes were selected conveniently (20 students in each class). Students from one class were randomly assigned as the experimental group and students from the other class as the control group. The experimental group received an integrated educational plan combining the topic of fractions in mathematics with physical education, science, Persian, art, theology, and social education in 8 sessions and the control group continued with its normal routine. The Fredericks and Blumenfield (2004) Academic Engagement Questionnaire was used to collect data. The data were analyzed using analysis of covariance. The findings showed that the students in experimental group had significantly more academic engagement than the students in the control group in the post-test and the research hypothesis regarding the effectiveness of the integrated teaching method on students' academic engagement was confirmed. Therefore, considering the results of the present study and the importance of the integrated teaching method, paying attention to this educational method in schools in order to increase students’ academic engagement is a necessity that should be considered by the people who are responsible in the educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrated Teaching Method
  • Academic Engagement
  • Students
احمدی، شهناز؛ شیخ الاسلامی، علی و نخستین گلدوست، اصغر. (1403). مقایسه ی تاثیر آموزش مهارت های ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. فصلنامه ناتوانی‌های یادگیری، 14(1)، 12-1. 10.22098/jld.2024.15394.2173
ترک‌شوند، مهدی؛ شاهمرادی، مرتضی؛ شریفی، مجید و شریفی، سعید. (1402). اثربخشی آموزش تلفیقی بر خودپنداره و اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان در درس عربی. پژوهش‌های زبانشناختی در زبان‌های عربی، 13(3)، 437-423. 10.22059/JFLR.2023.358805.1036
شیخ الاسلامی، علی و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1400). اثربخشی آموزش مهارت های خوش بینی بر دلزدگی تحصیلی دانش آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف. مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(43)، 16-1. 10.22111/jeps.2021.6475
شیخ الاسلامی، علی و کریمیان‌پور، غفار. (1397). پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و جو روانی- اجتماعی کلاس. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری، 10، 111-95. 10.22084/J.PSYCHOGY.2017.13181.1555
قربان‌زاده، پدرام. (1400). مقایسه‌ی تاثیر آموزش معکوس و اموزش سنتی بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی در درس ریاضی. رهبری آموزش کاربردی، 1(4)، 80-69. https://ael.uma.ac.ir/article_1158.html
References
Fisher, R., Perényi, A., & Birdthistle, N. (2021). The positive relationship between flipped and blended learning and student engagement, performance and satisfaction. Active Learning in Higher Education22(2), 97-113.‏ https://doi.org/10.1177/1469787418801702
Gasparian, M., Korneev, D., Titov, V., Karmanov, M., Golkina, G., Sekerin, V., & Gorokhova, A. (2022). Conceptual model of a smart integrated educational environment. Wisdom, (3S (4)), 32-39.‏ DOI: https://doi.org/10.24234/wisdom.v4i3.911
Herlina, H. (2023). Interdisciplinary Research: Collaborative Insights VOLUME 1 (The Impact of Blended Learning on Learning Enthusiasm in an Indonesian High School).‏
Kazem Al-Adi, H. A., Ghalavandi, H., & Mohajeran, B. (2024). Analyzing the Relationship between Perceived Educational Ethics and Thinking Styles of Students with Academic Enthusiasm: The Mediating Role of Academic Engagement. International Journal of Ethics and Society6(3), 36-46.‏ 10.22034/ijethics.6.3.36
Kharatova, S. (2022, November). The role of integrated education in teaching foreign languages. In Международная конференция академических наук (Vol. 1, No. 31, pp. 4-6).‏
Mogavi, R. H., Deng, C., Kim, J. J., Zhou, P., Kwon, Y. D., Metwally, A. H. S., ... & Hui, P. (2023). Exploring user perspectives on chatgpt: Applications, perceptions, and implications for ai-integrated education. arXiv preprint arXiv:2305.13114.‏ DOI:10.13140/RG.2.2.15524.86401/1
Putwain, DW., & Wood, P. (2022). Riding the bumps in mathematics learning: Relations between academic buoyancy, engagement, and achievemen. Learning and Instruction, 83, 8. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101691
Rodríguez-Gómez, D., & Moreno, M. F. (2024). The politics and pitfalls of academic enthusiasm in peace building: examining researchers’ role in a rural education development project in Colombia. Globalisation, Societies and Education22(3), 489-504.‏ https://doi.org/10.1080/14767724.2023.2191935
Schellenberg, R. (2012). The school counselor’s guide for credentialing exams. New York: Routledge Taylor and Francis.
Senobar A, Kasir S, Taghavi Nasab A, Raeisi E. (2018). The role of cognitive and metacognitive learning strategies, academic optimism and academic engagement in predicting academic vitality of nursing students. Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 11, 7. 10.29252/edcbmj.11.02.19
Tashtoush, M. A., AlAli, R., Wardat, Y., Alshraifin, N., & Toubat, H. (2023). The impact of information and communication technologies (ICT)-based education on the mathematics academic enthusiasm. Journal of Educational and Social Research13(3), 284.‏ DOI:10.36941/jesr-2023-0077