آل احمد، أمانی، بردبار، مریم، کارشکی، حسین و خانی، فائزه (1402). بررسی رابطه محیط حامی خودمختاری و هیجانهای پیشرفت مثبت دانشجویان هنر در دوران همهگیری بیماری کووید-19: نقش واسطهای اهداف پیشرفت. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 15، (2)، 214-191.
بیرامی، ناصر (1395). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش و راهبردهای کمک خواهی در بهبود نشانههای استرس تحصیلی، عملکرد و انگیزش تحصیلی با تعدیل گری سبکهای اسنادی در دانشآموزان. پایان نامه دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز.
حسن زاده رضاییه، آیسان (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر التزام تحصیلی، تعلل ورزی و مدیریت زمان دانشآموزان پایه پنجم. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان.
زاهد شیخی، محمدرضا؛ مهدیان، حسین؛ و شیرازی، محمود (1403). طراحی برنامه آموزش خودتنظیمی و تأثیر آن در انگیزش تحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان شاهد و ایثارگر. مطالعات روانشناسی تربیتی، 21، (55)، 32-1.
سلمانی، زهرا؛ مهداد ، علی؛ و نادی، محمدعلی(1403). مقایسه اثربخشی بستههای آموزشی مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و راهبرد خودتنظیمی بر خودپندارهی تحصیلی دانشآموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 21 (55)، 32-1.
صداقت، زینب، حاجی یخچالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه و مکتبی، غلامحسین (1395). آزﻣﻮن و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﺪل راﺑﻄﻪ ﻋﻠﯽ ﻫﺪف ﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و دوﺳﺘﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد رﯾﺎﺿﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺎﻧﺠﯿﮕﺮی اﻧﻮاع ﮐﻤﮏ ﻃﻠﺒﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻣﺪارس اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎی درﺧﺸﺎن و ﻋﺎدی دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ اول ﺷﻬﺮ اﻫﻮاز. مجلۀ روشها و مدلهای روانشناختی، 7، (25)، 66-45.
قدم پور، عزت اله و کاظمی فرد، داود (1403). رابطه بین اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی با نقش میانجی اداراک از محیط مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 20، (71)، 106-75.
کابینیمقدم، سلیمان، انتصارقومنی، غلامحسین، حجاری، مسعود و اسدزاده، حسن (1398). مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و کمکخواهی در افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اهمالکار. دوفصلنامه راهبردهای شناختی، 7، (13)، 212-191.
مشهدی، رضا، غنی فر، محمد حسین، جعفرطباطبایی، تکتم سادات و جعفرطباطبایی، سمانه سادات (1402). اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر تحمل پریشانی و درگیری تحصیلی دانشآموزان افسرده. نشریه پژوهش پرستاری، 18، (5)، 21-13.
نازیاب، کیانا، فتح آبادی، ابراهیمی، سارا (1403). رابطه سبکهای یادگیری و انگیزه تحصیلی با درگیری تحصیلی دربستر آموزش آنلاین، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، (13)، 2، 185-203.
نجفی، حسین، (1401). بررسی اثربخشی راهبردهای کمکخواهی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی، پژوهشهای تربیتی، 44، 76-93.
همتی، نگین، نوشادی، ناصر و نیکدل، فریبرز (1397). ارائة مدل ساختاری اهداف پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی: میانجیگری هیجانهای پیشرفت. مجلۀ مطالعات آموزشی و یادگیری، 10، (2) ، 53-33.
یوسفی افراشته، مجید و رمضانی، ناهید (1403). پبش بینی درگیری تحصیلی بر اساس جهت گیری هدف و باورهای هوشی و انگیزشی در دانشجویان. فصلنامه توسعهی آموزش جندی شاپور، 15، (2)، 224-212.
References
AtİK, S., & ÇElİK, O. T. (2022). Analysis of the Relationships between Academic Motivation, Engagement, Burnout and Academic Achievement with Structural Equation Modelling.
International Journal of Contemporary Educational Research,
8(2), 118-130.
https://doi.org/10.33200/ijcer.826088
Brier, N. (2006). Enhancing academic motivation: An intervention program for young adolescents. Research Press.
Datu, J. A. D., Valdez, J. P. M., & Yang, W. (2022). The academically engaged life of mastery-oriented students: Causal ordering among positive emotions, mastery-approach goals, and academic engagement.
Revista de Psicodidáctica (English ed.),
27(1), 1-8.
https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2021.02.001
Dierendonck, C., Tóth-Király, I., Morin, A. J. S., Kerger, S., Milmeister, P., & Poncelet, D. (2023). Testing associations between global and specific levels of student academic motivation and engagement in the classroom.
The Journal of Experimental Education,
91(1), 101-124.
https://doi.org/10.1080/00220973.2021.1913979
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2× 2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology, 80(3), 501.
Elliot, A. J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100(3), 613.
Fong, C. J., Gonzales, C., Hill-Troglin Cox, C., & Shinn, H. B. (2023). Academic help-seeking and achievement of postsecondary students: A meta-analytic investigation.
Journal of Educational Psychology,
115(1), 1-21.
https://doi.org/10.1037/edu0000725
Hoyne, G. F., & McNaught, K. (2013). Understanding the psychology of seeking support to increase Health Science student engagement in academic support services. A Practice Report. International Journal of First Year in Higher Education, 4(1).
Li, R., Che Hassan, N., & Saharuddin, N. (2023). College Student’s Academic Help-Seeking Behavior: A Systematic Literature Review.
Behavioral Sciences,
13(8), 637.
https://www.mdpi.com/2076-328X/13/8/637
Mutisya, E. N., Dinga, J. N., & Kinai, T. K. (2019). Students' Perceptions of Teacher Support and Academic Motivation as Predictors of Academic Engagement. International Journal of Applied Psychology, 9(5), 128-134.
Newman, R. S. (2013). Students' adaptive and nonadaptive help seeking in the classroom: Implications for the context of peer harassment. In Help Seeking in Academic Settings (pp. 225-258). Routledge.
Ryan, A. M., Gheen, M. H., & Midgley, C. (1998). Why do some students avoid asking for help? An examination of the interplay among students' academic efficacy, teachers' social–emotional role, and the classroom goal structure. Journal of Educational Psychology, 90(3), 528.
Shafiei Sani, S., Mahoor, H., & Yamini, M. (2024). The Impact of Help-Seeking Training and Self-Compassion Training on Academic Achievement Motivation.
Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies (JAYPS),
5(2), 68-74.
https://doi.org/10.61838/kman.jayps.5.2.8
Singh, M., James, P., Paul, H., & Bolar, K. (2022). Impact of cognitive-behavioral motivation on student engagement. Heliyon, 8(7).
van Stee, E. G., Heath, T., Baker, R. S., Andres, J. M. A. L., & Ocumpaugh, J. (2023). Help Seekers vs. Help Accepters: Understanding Student Engagement with a Mentor Agent. In N. Wang, G. Rebolledo-Mendez, N. Matsuda, O. C. Santos, & V. Dimitrova, Artificial Intelligence in Education Cham.
Wang, M.-T., & Eccles, J. S. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and instruction, 28, 12-23.