اسبورن، الکسی، اف. (1382 ). پرورش استعداد همگانی ابداع وخلاقیت. ترجمة حسن قاسم زاده. تهران : نیلوفر .
افروز، غلامعلی ؛ کامکاری ، کامبیز.( 1390 ). مبانی روان شناختی هوش وخلاّقیت، تاریخچه ، نظریه ها و رویکردها. چاپ دوم ، تهران : دانشگاه تهران .
افروز، غلامعلی ؛ دلیر، مجتبی.( 1395 ). کمال گرایی در خانواده کودکان تیزهوش. رویش . 5 (4) ، 29-54 .
افروز ، غلامعلی.)1398 ( . روان شناسی تربیتی کاربردی . تهران : سازمان اولیا و مربیان.
بدری گرگری؛ رحیم کلوانی، ناهید. ( 1392 ) ، تاثیر روش ایده جویی(اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشته های فنی و مهندسی . رساله کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی تبریز.
پیرخائفی ، علی رضا ؛ برجعلی، احمد ؛ دلاور ، علی و اسکندری،حسین. (1388) . تأثیرآموزش خلاقیت برمؤلفه های فراشناختی تفکرخلاق دانشجویان . فصلنامه رهبری ومدیریت آموزشی. 3(2) ، 51-61 .
حاجی یخچالی ،علی رضا ؛ شهنی ییلاق، منیژه ؛ حقیقی ،جمال و بهروزی ناصر. ( 1389). تاثیر آموزش فرایند حل مسئله خلاق(CPS) بر تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری دردانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله دستاوردهای روان شناختی(علوم تربیتی و روان شناسی) دانشگاه شهید چمران اهواز. 4(2).
خرمبخت،علی رضا. ( 1395 ). بررسی تاثیر بازی ویدیویی دوبعدی و سه بعدی بر سبک های حل مسئله، خلاقیت و مهارت های اجتماعی دانشجویان. دانشگاه خلیج فارس بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
دبونو، ا . (2008) . تمرین خلاقیت (62 تمرین برای کشف خلاق ترین ایده هایتان). ترجمه امیرحسام صمدآقایی(1390) . چاپ دوم، تهران : دانش پژوهان جوان.
دشت بزرگی، زهرا.( 1381). مقایسه روش های آموزش خلاقیت مبتنی بر کارکردهای نیمکره راست و هر دو نیمکره مغز . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه الزهرا ( س ).
رنجدوست ،شهرام و عیوضی، پروانه.( 1392). بررسی رابطه هوش هیجانی دبیران با تفکر خلاق دانش آموزان متوسطه . مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی .10(36)،125- 113.
زارع ، حسین ؛ ایمانی فر ،حمید رضا؛ مصطفایی ،علی و برادران، مجید.( 1393) .اعتباریابی و ساختار عاملی آزمون حل خلاق مسئله باسادر. فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.3(4)، 127- 146 .
زارعی، حیدر علی؛ مرندی، احمد.(1390) ،ارتباط راهبردهای یادگیری و سبک های حل مسأله با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. 6(3) ، 128 -109 .
ساکن آذری ، رعنا ؛ هاشمیان ، کیانوش و پاشا شریفی ،حسن. ( 1394) . اثر آموزش TRIZ بر تفکر خلاق، علمی، انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان دختر علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز . مجله زن ومطالعات خانواده . 8(30)، 49-67 .
عابدی ،جمال.( 1372 ) .خلاّقیت وشیوه ای نو دراندازه گیری آن. مجموعه مقالات پژوهش های روان شناختی ، 2(1، 2) ، 46-54.
علی پور، احمد؛ امینی ، فاطمه و ذکاوت ، حسن (1394). مقایسه مؤلفه های خلاقیت بین دانش آموزان راست دست، چپ دست و دوسو توان . فصلنامه علمی- تخصصی عصب روان شناسی. 1(2) ، 102 – 88 .
قدم پور، عزت الله؛ امیریان ، لیلاوخدایی ، سجاد.( 1397). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش به خلاقیت و نشاط ذهنی دانشجویان علوم پزشکی . فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی . 7(4) ، 219-240 .
کاشانی وحید، لیلا ؛ افروز ، غلامعلی؛ شکوهی یکتا ، محسن؛ خرازی ، کمال و غباری بناب ؛ باقر.( 1395). طراحی و تدوین برنامه آموزش حل مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان سرآمد ، دو فصلنامه علمی پژوهشی ، شناخت اجتماعی . 5(2) ، 24 - 8
کدخدایی، مریم و سلیمانی، آمنه.( 1394 ) . مقایسه آموزش به روش بدیعه پردازی و روش سخنرانی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر پایه ابتدایی زرین شهر. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی. 12(18) ، 130 - 119 .
گنجی ، حمزه ؛ شریفی پاشا،حسن و میرهاشمی، مالک.( 1384). اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانش آموزان . فصلنامه تعلیم و تربیت . 21(1) ، 89-112
محزون زاده بوشهری، فاطمه.(1396). رابطه بین مهارت حل مسأله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل یابی معادلات ساختاری . فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی . 6(4) ، 27-50 .
نجفی ، محمد ؛ عرفان ،آرزو. (1391 ) . بررسی کمی و کیفی رابطه بین معنویت، شادکامی و توانمندی حرفه ای اساتید . دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی ، 7(2) ، 22 – 1.
نیاز آذری، کیومرث.(1393). بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری. مجله مطالعات برنامه ریزی آموزشی ، 2(3). ،57- 35.
References
[1] Abedi, J. (2002). A latent-Variable modeling approach toassessing reliability and validity of a creativity instrument.Creativity Research Journal, 14 (2), 267-276
[2] Amabile, T. M. (1990). With You without You, journal of the Social Psychology of Creativity And Beyond, Runco Marck A. Albert Roberts, Theories of Creativity Sage Publications, London.1990.
[3] Auzmendi, E., Villa, A., & Abedi, J. (1996). Reliability and validity of a newly-constructed multiple-choice creativity instrument. Creativity Research Journal. 9 (1), 89-95.
[4] Basadur.M. (2004). Leading others to think innovatively together: Creative leadership. The Leadership Quarterly. 15, 103–121.
[5] Belski, I. (2011). TRIZ course enhances thinking and problem solving skills of engineering students.Procedia Engineering. 9, 450.460.
[6] Bott, N., Quintin, E.-M., Saggar, M., Kienitz, E., Royalty, A., et al. (2014). Creativity training enhances goal-directed attention and information processing. Thinking Skills and Creativity. 13, 120–128.
[7] Byrge, C., & Tang, C. (2015). Embodied creativity training: Effects on creative self-efficacy and creative production. Thinking Skills and Creativity. 16, 51–61.
[8] Cenberci, S. (2018). The Investigation of the Creative Thinking Tendency of Prospective Mathematics Teachers in Terms of Different Variables. Journal of Education and Training Studies. 6 (9), 78-85.
[9] Guilford, J. P. (1986). Creative talents: Their nature, uses and development. Buffalo, NY: Bearly.
[10] Henriksen, D., and Mishra, P. (2013). Learning from creative teachers. Educational Leadership. 70 (5), 1-4. [11] Ismail, N., Desa, S., and Balakrishnan, B. (2018). Science Creative Teaching Design for Science Teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 8 (4), 1235–1241.
[12] Karpova, E., Marcketti, S. B., & Barker, J. (2011). The efficacy of teaching creativity: Assessment of student creative thinking before and after exercises. Clothing and Textiles Research Journal. 29(1), 52–66.
[13] Kienitz, E., Quintin, E.-M., Saggar, M., Bott, N. T., Royalty, A., ... Reiss, A. L. (2014). Targeted intervention to increase creative capacity and performance: A randomized controlled pilot study. Thinking Skills and Creativity. 13, 57–66.
[14] Perry, A., & Karpova, E. (2017). Efficacy of teaching creative thinking skills: A comparison of multiple creativity assessments. Thinking Skills and Creativity. 24, 118–126.
[15] Saliskan, S., Selçuk. G. S. & Erol, M. (2010). Effects of the problem solving strategies instruction on the students’ physics problem solving performances and strategy usage. Social and Behavioral Sciences. 2 , 2239–2243.
[16] Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors.Thinking Skills and Creativity. Volume 23, March 2017, 58-66.
[17] Sternberg, Robert, J. (1989). A Three Fact Model Of Creativity, In Sternberg, Robert, J: The Nature Of Creativity Contemporary Psychological Perspectives Cambridge University Press.
[18] Torrance, P. E. (1999). The Torrance tests of creative thinking: Norms and technical manual. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service, Inc.