بخشایش، علیرضا. (1390). بررسی رابطة توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان. روان شناسی و دین، 4 (2)، 79-98.
حنیفی، فریبا؛ جویباری، آتنا. (1389). بررسی رابطة هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة شهر تهران.
فصلنامة تحقیقات مدیریت آموزشی، 2 (1)، 44-29.
برنا، محمدرضا و سواری، کریم. (1389). ارتباط ساده و چندگانة عزت نفس، احساس تنهایی و ابراز وجود با کمرویی. یافتههای نو در روانشناسی، 5 (17)، 62-53.
بیابانگرد، اسماعیل. (1372). روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
بهروزی، ناصر؛ شهنیییلاق، منیجه؛ پورسید، سیدمهدی. (1391). رابطة کمالگرایی، استرس ادراکشده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی. راهبرد فرهنگ، 5 (20)، 102-83.
تابعبردبار، فریبا؛ رضویه، علیاصغر. (1383). بررسی راهبردهای رویارویی و حمایتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دورة نوجوانی. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 17، 22- 5.
تمناییفر، محمدرضا؛ لیث، حکیمه. (1394). رابطة هوش هیجانی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با سازگاری دانشآموزان دبیرستان. فصلنامة پژوهشهای نوین روانشناختی (روانشناسی)، 10 (39)، 52-25.
جنتی، یداله؛ موسوی، سیدهعاطفه؛ عظیمیلولتی، حمیده؛ فانیصابری، لاله؛ همتا، امیر؛ فیضی، سعید؛ قبادی، مامک. (1390). بررسی میزان هوش هیجانی و عزت نفس در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علومپزشکی مازندران در سال 1389. مجلة دانشگاه علومپزشکی مازندران، 21 (1)، 261-253.
حسینینسب، داوود؛ وجدانپرست، حسین. (1381). بررسی رابطة عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علومپایه و علومانسانی مراکز تربیتمعلم. نشریة دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، 45، 101-126.
خاطری، منا. (1385). عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تعلیمتربیت استثنائی، 58، 72-64.
دهشیری، غلامرضا. (1385). بررسی رابطة هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. تازهها و پژوهشهای مشاوره، 5 (18)، 106-97.
رحمتی، فرنگ؛ غفاری، الهه. (1394). نقش ذهنآگاهی، تنظیم هیجانی و حمایت اجتماعی ادراکشده در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایة دوم متوسطه. فصلنامة پژوهشهای نوین روانشناختی، 10 (40)، 72-49.
رستمی، رضا؛ شاهمحمدی، خدیجه؛ قائدی، غلامحسین؛ بشارت، محمدعلی؛ اکبری زردخانه، سعید؛ نصرتآبادی، مسعود. (1389). رابطة خودکارآمدی با هوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراکشده در دانشجویان دانشگاه تهران. افق دانش، 16 (3)، 54-46.
رهنما، اکبر؛ عبدالملکی، جمال. (1388). بررسی رابطة بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد. اندیشههای نوین تربیتی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی الزهرا، 2 (5)، 78–55.
شوماخر،آر. ای؛ لومکس، آر. جی. (1388). مقدمهایبرمدلسازیمعادلةساختاری (ترجمۀ وحید قاسمی). تهران: جامعهشناسان. ( تاریخ انتشار به زبان اصلی 2004).
صفارینیا، مجید؛ هزارهای، داوود. (1387). بررسی و مقایسة سازگاری تحصیلی دانشجویان سال اول تا چهارم دانشگاه و رابطة آن با حمایت اجتماعی خانواده و دوستان. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 4 (13)، 14-1.
طهرانی، طیبه حسن؛ کرمیکبیر، ناهید؛ چراغی، فاطمه؛ بکائیان، مهدی؛ یعقوبی، یاسمن. (1391). بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکدة نیشابور.
مجلة علمی دانشکدة پرستاری و مامایی همدان، 20 (3)، 42-35.
قاسمنژاد، سیدهمنیره؛ برخورداری، معصومه؛ رستمبیگی، پریسا. (1390). وضعیت هوش هیجانی و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان دانشکدة پرستاری و مامایی شرق گیلان. فصلنامة دنا، 6 (1و2)، 55-45.
کمالی، صدیقه؛ جعفری، الهام؛ فتحی، افسانه. (1388). همبستگی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکدة پرستاری و مامایی زنجان. مجلة توسعة آموزش در علومپزشکی، 2 (2)، 24-17.
مالاحمدی، احسان. (1389). الگوی علّی روابط بین سبکهای فرزندپروری ادراکشده، اهداف پیشرفت، خود کارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
میکائیلی، نیلوفر؛ مختارپورحبشی، الهام؛ میسمی، سهیلا. (1391). نقش حمایت اجتماعی ادراکشده، راهبردهای مقابله و تابآوری در پیشبینی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. یافتههای نو در روانشناسی، 7 (23)، 17-5.
نجفی، محمود؛ دهشیری، غلامرضا؛ شیخی، منصوره؛ دبیری، سولماز. (1390). نقش حرمت خود و مؤلفههای تنهایی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی. فصلنامة روانشناسی تربیتی، 22 (7)، 171-155.
نجمی، سیدبدرالدین؛ فیضی، آوات. (1390). بررسی رابطة ساختاری کارکرد خانواده و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی.
فصلنامة پژوهشهای نوین روانشناختی،
6 (22)، 126-103.
هراتیان، عباسعلی؛ احمدی، محمدرضا. (1391). رابطة حرمت خود بر همدلی نوجوانان. روانشناسی و دین، 5 (1)، 164-133.
هومن، حیدرعلی. (1384). مدلیابیمعادلاتساختاریباکاربردنرمافزارلیزرل. تهران: سمت
Abbas, I., & Haq, J. (2011). A Relationship between Emotional Intelligence and Self Esteem: study in universities of Pakistan. Arts and Design Studies, 1, 10-15.
Ahmad, I; Zeb, A; Ullah, S; Ali, A. (2013). Relationship between Self-Esteem and Academic Achievements of Students: A Case of Government Secondary Schools in District Swabi, KPK, Pakistan. International journal of social sciences and education, 3(2), 361-369.
Aryana, M. (2010). Relationship between self-esteem and academic achievement amongst pre-university students. Journal of applied sciences, 10(20), 2474-2477.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.
Baumeister, R. F; Campbell, J. D; Krueger, J. I; Vohs, K. D. (2003). Does High Self-Esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles? Psychological science in the public interest, 4(1), 1-44.
Berghe, L. V. D; Soenens, B; Vansteenkiste, M; Alterman, N; Cardon, G; Tallir, I. B; Haerens, L. (2013). Observed need-supportive and need- thwarting teaching behavior in physical education: do teachers' motivational orientations matter?. Psychology of Sport and Exercise, 14, 650- 661.
Breckler, S. J. (1990). Applications of covariance structure modeling in psychology: Cause for concern?. Psychological bulletin, 107(2), 260-273.
Bibi, S; Saqlain, S; Mussawar, B. (2016). Relationship between Emotional Intelligence and Self Esteem among Pakistani University Students. Journal of Psychology & Psychotherapy, 6 (4), 1-6.
Branden, N. (1995). The Six Pillars of Self-Esteem:The Definitive Work on Self-Esteem by the Leading Prioneer in the Field. Bantam.
Bruwer, B; Emsley, R; Kidd, M; Lochner, C; Seedat, S. (2008). Psychometric properties of themultidimensional scale of perceived social support inyouth. Comprehensive Psychiatry, 49 (2), 195-201.
Ciarrochi, J; Chan, Y; Bajgar, J. (2001). Measuring Emotional Intelligence in Adolescents. Journal of personality and Individual Differences, 31, 1105-1119.
Cohen, S. (2004). Social relationships and health. American Psychologist, 59(8), 676-684.
Fallahzadeh, H. (2011). The relationship between emotional intelligence and academic achievement in medical science students in Iran. Procedia-social and behavioral sciences, 30, 1461-1466.
Fatum, B.A. (2008). The relationship between emotional intelligence and academic achievement in elementary-school children. Doctoral Dissertation, the University of San Francisco.
Gallagher, E. N; Vella-Brodrick, D. A. (2008). Social support and emotional intelligence as predictors of subjective well-being. Personality and individual differences, 44(7), 1551-1561.
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence, New York, Bantam books.
Hall, A. L. (2006).The relationship between academic achievement, academic performance and self-esteem of high school juniors at a public high school in central Florida. A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of PhilosophyofCapella University.
Hasanvand, B; Khaledian, M. (2012). The relationship of emotional intelligence with self-esteem and academic progress. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2(6), 231-236.
Hatamian, P. (2016). The Relationship between Self-Esteem and Academic Achievement in Male and Female Students. Journal of Administrative Management, Education and Training, 12(5), 43-47.
Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement: A meta-analysis.Urban Education, 42(1), 82-110.
Karademas, E. C. (2006). Self-efficasy, social support and well-being: The mediating role of optimism. Personality and Individual Differences, 40(6), 1281-1290.
Kenny, M. E; Gallagher, L. A; Alvarez-Salvat, R; Silsby, J. (2002).Sources of support and psychological distress among academically successful inner-city youth. Adolescence, 37(145), 161-182.
Kolachina, A. (2014). Impact of Emotional Intelligence on Academic Achievements of Expatriate College Students in Dubai. International Journal of Social Science and Humanities Research, 2(2), 97-103.
Kong, F; Zhao, J; You, X. (2012). Social support mediates the impact of emotional intelligence on mental distress and life satisfaction in Chinese young adults.
Personality and Individual Differences, 53(4), 513-517.
KoochakEntezar, R; Othman, N; MohdKosnin, A. B; Ghanbaripanah, A. (2014). The Relation between Emotional Intelligence, Social Support and Mental Health among Iranian and Malaysian Mothers of Mild Intellectually Disabled Children. International Journal of Fundamental Psychology, 4(1), 6 -14.
Mayer, J. D; Salovcy, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey& D. J. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence:Educational implications (pp. 3-31). New York. NY. USA: Basic Books.
Metaj–Macula, A. (2017). The Relationship between Emotional Intelligence and Perceived Social Support. Journal of Educational and Social Research, 7(1), 168.
Mishra, P. (2012). A Study of the Effect of Emotional Intelligence on Academic Achievement of Jaipur Senior Secondary Students. International Journal of Educational Research and Technology, 3(4), 25 -28.
Mohammadyfar, M. A; Rashid, T. (2009). Validation and Standardization of the Emotional Skills and Competence Questionnaire (ESCQ) Among Indian University Students. Horizons of Psychology, 18(3), 87-97.
Montes-Berges, B. B; Augusto, J. M. (2007). Exploring the relationship between perceived emotional intelligence, coping, social support and mental health in nursing students. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 14, 163–171.
Murray, C; Zvoch, K. (2011). The inventory of teacher-student relationships: Factor structure, reliability, and validity among African American youth in low-income urban schools. The Journal of early adolescence, 31(4), 493-525.
Mushtaq, M; Zubair, A. (2015). Group Differences in Functional Impairment, Social Support and Academic Achievement among Adolescents. FWU Journal of Social Sciences, 9(1), 33.
Naderi, H; Abdullah, R; Aizan, H. T; Sharir, J; Kumar, V. (2009). Self Esteem, Gender and Academic Achievement of Undergraduate Students. American Journal of Scientific Research, 3, 26-37.
Nafees, M; Farooq, G; Tahirkheli, S.A; Akhtar, M. (2012). Effects of instructional strategies on academic achievement in a high school general science class. International Journal of Business and Social Science, 3(5), 161-166.
Nehra, K. D., Sharma, V., mushtaq, H., Sharma, N., Sharma, M., & Nehra, S. (2012). Emotional Intelligence and Self Esteem in Cannabis abusers. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 38(2), 385- 393.
Petrides, K. V; Furnham, A. (2000). Gender differences in measured and self-estimated trait emotional intelligence. Sex roles, 42(5), 449-461.
Preeti, B. (2013). Role of Emotional Intelligence for Academic Achievement for Students. Research Journal of Educational Sciences, 1(2), 8-12.
Priyadarshini Das, P. P; Pattanaik, P. (2013). Self-Esteem, Locus of Control and Academic Achievement among Adolescents. International Journal of Scientific Research in Recent Sciences, 1(1), 1-5.
Rahmani, P. (2011). The relationship between self-esteem, achievement goals and academic achievement among the primary school students.
Procedia - Social and Behavioral Sciences,
29, 803-808.
Ryan, A. M. (2000). Peer groups as a context for the socialization of adolescents’ motivation, engagement, and achievement in school. Educational Psychologist, 35(2), 101–111.
Ryan, A. M. (2001). The peer group as a context for the development of young adolescent motivation and achievement. Child Development, 72(4), 1135-1150.
Salovey, P; Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination. Cognition. And Personality, 9(3), 185-211.
Shamsaei, F; Yousefi, F; Sadeghi, A. (2016). Relationship Between Emotional Intelligence and Self-Esteem in Bachelor Students of Nursing and Midwifery Schools in Hamadan. Avicenna Journal of Neuro Psych Physiology, (In press).
Takšić, V. (2001). Upitnici emocionalne kompetentnosti (inteligencije). [Emotional competence (intelligence) questionnaires. In K. Lacković-Grgin & Z. Penezić (Eds.), Zbirka psihologijskih mjernih instrumenata. [The collection of psychological instruments]. Zadar, Croatia: Faculty of Philosophy.
Toyama, H; Mauno, S. (2017). Associations of Trait Emotional Intelligence with Social Support, Work Engagement, and Creativity in Japanese Eldercare Nurses. Japanese Psychological Research, 59(1), 14-25.
Vishalakshi, K. K; Yeshodhara, K. (2012). Relationship between Self-Esteem and Academic Achievement of Secondary School Students. Indian journal of applied research, 1(12).83-84.
Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90(2), 202–209.
Werner, E. E; Smith, R. S. (1992).Overcoming the odds: High risk children from birth to adulthood. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Wheaton, B; Muthen, B; Alwin, D. F; Summers, G. F. (1977). Assessing reliability and stability in panel models. Sociological methodology, 8(1), 84-136.
Wong, B. Y. L. (2003). General and specific issues for researchers' consideration in applying the risk and resilience framework to the social domain of learning disabilities. Learning Disabilitie Research &Practice, 18(2), 68-76.
Woolfolk, A. E. (2005). Educational psychology (9thed.). Boston: Allyn & Bacon.
Yasin, A. S. M; Dzulkifli, M. A. (2011). The relationship between social support and academic achievement. International Journal of Humanities and Social Science, 1 (5), 277-281.
Yost, C. A; Tucker, M. L. (2000). Are effective teams more emotionally intelligent? Confirming the importance of effective communication in teams. Delta Pi Epsilon Journal, 42 (2), 101.
Zimet, G. D; Dahlem, N. W; Zimet, S. G; Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52 (1),