آژیده, وکیل , قدوسینژاد, آیت و نیکدل, فریبرز . (1404). مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی: نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی. (57)22، 33-1.
انجم شعاع, محمد رئوف , حسینچاری, مسعود , لطیفیان, مرتضی و خرمایی, فرهاد . (1396). رابطة هوش عمومی و استدلال اخلاقی: نقش واسطهگری ابعاد هویت اخلاقی. مطالعات روانشناسی تربیتی, 14(27), 63-86. doi: 10.22111/jeps.2017.3420
خانجانی، مهدی، شهیدی، شهریار، فتح آبادی، جلیل، مظاهری، محمد علی، شکری، امید، (1393)، ساختار عاملی و ویژگیهای روان سنجی فرم کوتاه ( 18 سوالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر، اندیشه و رفتار، 9(32)، 27-36.
دلخموش, محمدتقی واحمدیمبارکه, مهرناز. (1391). ویژگیهای مختص به فرهنگ در ارزش های ایرانیان: بررسی در سه نموه از سه نسل. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 9 (34)، ۱07-127.
شبانی، رحیم؛ محمودی، غلامرضا؛ غباری بناب، باقر؛ امامی پور، سوزان و سپاه منصور، مژگان. (1394). پیشبینی بهزیستی روان شناختی بر اساس سبکهای دلبستگی و شفقت به خود در مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهر ارومیه. زن و مطالعات خانواده، 8(27)، 94-72.
شریفی، گشاو؛ آذرنییاد، آرش؛ خلیلی، شیوا؛ سیفی، سید جواد و حمیدی، امید. (1395). رابطه ارزش های شخصی شوارتز با بهزیستی ذهنی در بین بیماران مبتلا به سرطان سینه. روان شناسی بالینی، 8(4)، 63-74.
صدوقی، مجید و حسام پور، فاطمه. (1399). پیشبینی بهزیستی روانشناختی در سالمندان بر اساس معنویت، قدردانی از خدا و حمایت اجتماعی ادراکشده. سالمند: مجله سالمندی ایران، ۱۵ (۲)، ۱۴۴-۱۵۹.
فلاحی, مریم و سلیمی, سمانه . (1403). مدل یابی ساختاری تأثیر فرهنگ مدرسه بر بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی خودشیفتگی و هیجانات پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی, 21(56), 164-135. doi: 10.22111/jeps.2024.48261.5679
محمّدی مزلقانی, سیاوش , آزادیکتا, مهرناز و صادقی, جمال . (1403). اثرات روانی-اجتماعی و رفتاری کووید-19 بر سبک زندگی دانشآموزان نوجوان: مطالعهای مبتنی بر تحلیل متن. رهبری آموزشی کاربردی.
مرادی*, مرتضی , حسین چاری, مسعود , سلیمانی خشاب, عباسعلی و دهقانی زاده, محمدحسین . (1393). پیش بینی ابعاد بهزیستی روان شناختی دانشجویان بر اساس ابعاد سبک دلبستگی و عزت نفس. مطالعات روانشناسی تربیتی, 11(20), 135-174. doi: 10.22111/jeps.2014.1856
نوروزی، نصراله، مرزوقی، رحمت اله، ترک زاده، جعفر، و محمدی، مهدی. (1391). بررسی مقایسه ای نظام ارزشی فرهنگیان (مدیران و معلمان) شهرستان دشتستان بر اساس نظریه ارزش های بنیادین شوارتز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(2 (پیاپی 10))، 99-118.
وحیدی، زهره و جعفری هرندی، رضا. (1396). پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی و مؤلفههای نگرش معنوی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 3(2)، 51-64.
وفایی, طیبه , سماوی, سید عبدالوهاب , ویسنهانت, جولیا و نجارپوریان, سمانه . (1401). بررسی عوامل فردی یا روانشناختی موثر بر پدیده خودآسیب زنی نوجوانان: یک مطالعه کیفی. مطالعات روانشناسی تربیتی, 19(45), 155-142. doi: 10.22111/jeps.2022.6979
یعقوبی، ابوالقاسم؛ نادری پور، حسین؛ یارمحمدی واصل، مسیب و محققی، حسین. (1398). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 15(52)، 217-237.
Belic, J., Djordjevic, A., Nikitović, T., & Khaptsova, A. (2021). The Diversity of Value Construal: A Constructivist Approach to the Schwartz Theory of Basic Values. Journal of Constructivist Psychology, 1-25.
Bobowik, M., Basabe, N., Páez, D., Jiménez, A., & Bilbao, M. A. (2011). Personal values and well-being among Europeans, Spanish natives and immigrants to Spain: Does the culture matter? Journal of Happiness Studies, 12(3), 401-419.
Bojanowska, A., & Piotrowski, K. (2019). Values and psychological well-being among adolescents–are some values ‘healthier’than others? European Journal of Developmental Psychology, 16(4), 402-416.
Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Riper, H., Smit, F., & Bohlmeijer, E. (2013). Positive psychology interventions: A meta-analysis of randomized controlled studies. BMC public health, 13(1), 1-20.
Borg, I., Hermann, D., Bilsky, W., & Pöge, A. (2019). Do the PVQ and the IRVS scales for personal values support Schwartz’s value circle model or Klages’ value dimensions model?. Measurement instruments for the social sciences, 1(1), 1-14.
Brown, K. W., & Kasser, T. (2005). Are psychological and ecological well-being compatible? The role of values, mindfulness, and lifestyle. Social indicators research, 74(2), 349-368.
Chen, N., Zhou, M., Dong, X., Qu, J., Gong, F., Han, Y., ... & Zhang, L. (2020). Epidemiological and clinical characteristics of 99 cases of 2019 novel coronavirus pneumonia in Wuhan, China: a descriptive study. The lancet, 395(10223), 507-513.
Cohen, A., & Shamai, O. (2010). The relationship between individual values, psychological well‐being, and organizational commitment among Israeli police officers. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 33(1), 30-51.
Cohen, A., & Shamai, O. (2010). The relationship between individual values, psychological well‐being, and organizational commitment among Israeli police officers. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management.
Der Kinderen, S., & Khapova, S. N. (2020). Positive psychological well-being at work: The role of eudaimonia. The palgrave handbook of workplace well-being, 1-28.
Dittmann, R. W., & Rothenberger, A. (2019). Psychopharmacology research in child and adolescent psychiatry–Developments, challenges, perspectives. Zeitschrift für Kinder-und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 47(6), 489-494.
Eleuteri, S., Saladino, V., & Verrastro, V. (2017). Identity, relationships, sexuality, and risky behaviors of adolescents in the context of social media. Sexual and Relationship Therapy, 32(3-4), 354-365.
Folch, C., Ganem, F., Colom-Cadena, A., Martínez, I., Cabezas, C., & Casabona, J. (2025). Impact of the COVID-19 pandemic on the psychological well-being of adolescents by gender identity. Gaceta Sanitaria, 37, 102346.
Haqqani Manesh, Angel. (2016). The relationship between the value system and the emotional intelligence of female teachers of the second secondary school in the 5th district of Isfahan. Master's thesis in Isfahan (Khorasgan).
Haslam, N., Whelan, J., & Bastian, B. (2009). Big Five traits mediate associations between values and subjective well-being. Personality and individual differences, 46(1), 40-42.
Henson, S., Kambhampati, U., Mogues, T., Olsen, W., Prowse, M., Ramos, R Burke & Yap, O. F. (2020). The development impacts of COVID-19 at home and abroad: Politics and implications of government action. The European Journal of Development Research, 32, 1339-1352.
Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., ... & Cao, B. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China. The lancet, 395(10223), 497-506.
Joshanloo, M., & Ghaedi, G. (2009). Value priorities as predictors of hedonic and eudaimonic aspects of well-being. Personality and individual differences, 47(4), 294-298.
Kaasa, A. (2021). Merging Hofstede, Schwartz, and Inglehart into a single system. Journal of Cross-Cultural Psychology, 52(4), 339-353.
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M., Shokri, O. (2014). Factor structure and psychometric properties of the Ryff’s scale of Psychological well-being, short form (18-item) among male and female students. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 9(32), 27-36.
Lábadi, B., Arató, N., Budai, T., Inhóf, O., Stecina, D. T., Sík, A., & Zsidó, A. N. (2022). Psychological well-being and coping strategies of elderly people during the COVID-19 pandemic in Hungary. Aging & Mental Health, 26(3), 570-577.
Laczkó, T., Ács, P., Cselik, B., & Stocker, M. (2023). The Role of Sports in the Subjective Psychological Well-Being of Hungarian Adult Population in Three Waves of the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(1), 660.
Li, Q., Guan, X., Wu, P., Wang, X., Zhou, L., Tong, Y., ... & Feng, Z. (2020). Early transmission dynamics in Wuhan, China, of novel coronavirus–infected pneumonia. New England journal of medicine, 382, 1199-1207.
Madva, E. N., Sadlonova, M., Harnedy, L. E., Longley, R. M., Amonoo, H. L., Feig, E. H., ... & Celano, C. M. (2023). Positive psychological well-being and clinical characteristics in IBS: A systematic review. General Hospital Psychiatry, 81, 1–14.
MamSharifi, P., Khansari, S. S. A., Najafi, K., Farokhi, S., & Aminpour, M. (2022). The mediating role of problem solving strategies in the relationship between metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation strategies with resilience in the Covid-19 era. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ), 11(4), 205-216.
Mantovani, A., Rinaldi, E., Zusi, C., Beatrice, G., Saccomani, M. D., & Dalbeni, A. (2021). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) in children and/or adolescents: a meta-analysis. Pediatric research, 89(4), 733-737.
Mayer, C. H., & Vanderheiden, E. (2020). Contemporary positive psychology perspectives and future directions. International Review of Psychiatry, 32(7-8), 537-541.
Maynard, M. L., Khalid, H., Karimi Valoojerdy, Z., Talwar, V., & Bosacki, S. L. (2025). Adolescent Development in Unprecedented Times: A Comparative Study of Theory of Mind Before and After COVID-19. Adolescents, 5(2), 11.
Meeus, W. (2016). Adolescent psychosocial development: A review of longitudinal models and research. Developmental Psychology, 52(12), 1969–1993.
Mousseau, A. C., Scott, W. D., & Estes, D. (2014). Values and depressive symptoms in American Indian youth of the northern plains: Examining the potential moderating roles of outcome expectancies and perceived community values. Journal of youth and adolescence, 43(3), 426-436.
Pepe, A., & Farina, E. (2023). A mixed-method study on adolescents’ well-being during the COVID-19 syndemic emergency. Scientific Reports, 13(1), 871.
Piao, X., Xie, J., & Managi, S. (2022). Environmental, social, and corporate governance activities with employee psychological well-being improvement. BMC Public Health, 22(1), 1-12.
Rodriguez, Y. and
Burke, R.V. (2023), "Impacts of COVID-19 on Children and Adolescent Well-Being",
Horney, J.A. (Ed.) COVID-19, Frontline Responders and Mental Health: A Playbook for Delivering Resilient
Public Health Systems Post-Pandemic, Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 43-54.
Ryff, C. D. (2017). Eudaimonic well-being, inequality, and health: Recent findings and future directions. International review of economics, 64, 159-178.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
Twenge, J. M., Martin, G. N., & Campbell, W. K. (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology. Emotion, 18(6), 765.
Sadoughi, M., & Hesampour, F. (2020). Prediction of psychological well-being in the elderly by assessing their spirituality, gratitude to god, and perceived social support. Iranian Journal of Ageing, 15(2), 144-159.
Saurabh, K., & Ranjan, S. (2020). Compliance and psychological impact of quarantine in children and adolescents due to Covid-19 pandemic. The Indian Journal of Pediatrics, 87, 532-536.
Sagiv, L. (2011). Personal values, national culture and organizations: Insights applying the Schwartz value framework. The handbook of organizational culture and climate, 2, 515-537.
Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2022). Personal values across cultures. Annual review of psychology, 73, 517-546.
Salavera, C., Usán, P., Teruel, P., & Antoñanzas, J. L. (2020). Eudaimonic well-being in adolescents: The role of trait emotional intelligence and personality. Sustainability, 12(7), 2742.
Sortheix, F. M., & Schwartz, S. H. (2017). Values that underlie and undermine well–being: Variability across countries. European Journal of Personality, 31(2), 187-201.
Sinn, J. S. (2019). Mapping ideology: Combining the Schwartz value circumplex with evolutionary theory to explain ideological differences. Evolutionary Psychological Science, 5(1), 44-57.
Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online readings in Psychology and Culture, 2(1), 2307-0919.1
Sharifi, G., Azarniad, A., Khalili, S., Seifi, S., Hamidi, O. (2016). Relationship between Schwartz's Personal Values and Subjective Well-being among Patients with Breast Cancer. Journal of Clinical Psychology, 8(4), 63-74. doi: 10.22075/jcp.2017.2254.
Sohrabi, C., Alsafi, Z., O'Neill, N., Khan, M., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., & Agha, R. (2020). World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International journal of surgery (London, England), 76, 71–76.
Stevenson, J. C., Millings, A., & Emerson, L. M. (2019). Psychological well-being and coping: The predictive value of adult attachment, dispositional mindfulness, and emotion regulation. Mindfulness, 10(2), 256-271.
Vahidi, Z., Jafari Harandi, R. (2017). Predicting of Psychological Well-Being from Components of Psychological Capital and Spiritual Attitude. Positive Psychology Research, 3(2), 51-64.
Verhoeven, M., Poorthuis, A. M., & Volman, M. (2019). The role of school in adolescents’ identity development. A literature review. Educational Psychology Review, 31(1), 35-63.
WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March2020”. (2020). Accessed: March 23, 2020: https://
www.who.int /dg/speeches/detail/ whodirector-general-s- opening-re-marks-at-the- media-briefing -on- covid-19.
Wiraszka, P. (2021). Determining the Level of Security Culture of the Entity Using the Midified Shalom Schwartz Value Model. Security Dimensions. International and National Studies, (39), 132-146.
Yaghoobi, A., Naderipour, H., yarmohamadi vasel, M., Mohagheghi, H. (2019). The explaining of Psychological Well-being based on Mindfulness, Need for Cognition and Psychological Capital in the students. Educational Psychology, 15(52), 217-237.