Investigating the Competencies of Teachers Graduated from Farhangian University of Sistan and Baluchestan Province

Document Type : Scientific Articles

Authors

1 M. A. Student, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.

2 , Associate Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.

10.22111/jeps.2025.50863.5911

Abstract

As a key element of the success of the education system, teachers must possess the qualifications of the teaching profession, and Farhangian University is responsible for teacher training. Farhangian University is in charge of teacher training. The purpose of the research was to investigate the competencies of teachers who graduated from Farhangian University of Sistan and Baluchestan province from the point of view of school principals. The research method is descriptive-survey. The statistical population of the research was all principals of schools in Khash city (Sistan and Baluchistan province) in the academic year of 2022-23 that 174 school principals were studied by using stratified sampling method. The competency selection questionnaire of Farhangian University students (Safari and Zamahni, 2022) was used to collect information. To analyze the data, a one-sample t-test was used using spss16 software. Finding showed the teachers graduated from Farhangian University in terms of individual (interpersonal, value-ethical, professional and personality) and social (social knowledge, social motivation, social perception and social inference) competencies are in a higher than average condition.  Therefore, it can be concluded that although the graduated teachers of Farhangian University are in a higher than average status in terms of professional qualifications, they are still far from the ideal status. Therefore, it is suggested that Farhangian University, in recruiting students, should choose candidates who have better personal and social skills for the teaching profession. Also, Farhangian University, with the participation of curriculum planners, should design and implement topics to improve the individual and social skills of the recruited students.

Keywords


احمدی، روشن؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ نوروزی، داریوش؛ دلاور، علی؛ درتاج، فریبرز. (1395). بررسی وضعیت موجود صلاحیت‌های فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 10(32)، 22-1.https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23831324.1395.10.32.1.8
بازوبندی، محمدحسن. (1401). مقایسه صلاحیت‌های حرفه‌ای و شخصیتی معلمان فارغ‌التحصیل از دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه‌ها. مشاوره شغلی و سازمانی، 14(2)، 130-113.https://doi.org/10.48308/jcoc.2022.103026
بذرافشان، صابره؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ دلاور، علی. (1400). معرفی و اعتباریابی شایستگی‌های دانشجو معلمی آموزش ویژه. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 12(24 )، 275-249. https://www.sid.ir/paper/1050944/fa
پورکریمی، جواد؛ سیفی، علی؛ قائمی، فرشته؛ نامداری پژمان، مهدی. (1401). طراحی الگوی شایستگی‌های متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزش ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(1)، 46-17.https://pma.cfu.ac.ir/article_2189.html
حاج حسینی، منصوره؛ نافعی، حلمیه. (1402). الگوی ساختاری صلاحیت حرفه‌ای معلمان و خودراهبری یادگیری شاگردان در نقش واسطه‌ای انگیزه پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(51)، 19-35. doi: 10.22111/jeps.2024.29633.3652
خدیوی، اسداله؛ رحمانی، هما؛ حقیقت، حمیده؛ عارف نژاد، سعید . (1404). طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاه فرهنگیان. مدیریت دولتی، 17(1)، 284-257.doi:10.22059/jipa.2024.379635.3541
رستمی، پیمان، ویسی، کوروش، غفوری، فرزاد؛ علی آبادی، سمیرا. (1400). شناسایی شاخص‌های شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی و عوامل زمینه‌ای موثر بر آن. تعلیم و تربیت، 37(1)، 120-103. http://qjoe.ir/article-1-2972-fa.html
رضایی، منیره. (1399). شناسایی و تعیین شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها. تعلیم و تربیت، 36(1)، 82-63.http://qjoe.ir/article-1-2249-fa.html
رفیعی، مجید؛ حجتی، سید عبدالله؛ ایمان زاده، علی. (1403). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دانشجو معلمان تربیت بدنی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 16(4)، 57-41.doi:10.22055/qjsd.2023.18267
زارع شیخکلایی، سید فاطمه؛ جوادی پور، محمد؛ کرامتی، محمدرضا. (1402). بازنگری شایستگی دیجیتالی معلمان در عصر پساکرونا. علوم تربیتی، 30(2)، 188-161.https://doi.org/10.22055/edus.2023.42871.3428
سبحانی نژاد، مهدی؛ سربازیان اسفندآباد، رقیه. (1397). ارزشیابی وضعیت یاددهی – یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر یزد بر اساس مدل اشور و ویژگی‌های جمعیت شناختی. مطالعات برنامه درسی، 13(48)، 84-63.https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17354986.1397.13.48.3.9
سعیدی، علی؛ میبودی، حامد. (1403). شایستگی دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 13(41)، 88-75. doi:10.48310/pma.2024.14639.421
سلیمانی، مهشید؛ خادمی، سید موسی؛ عبدالمنافی، سعید؛ شاه‌نظری، علی. (1402). طراحی الگوی شایستگی‌های بنیادی مدیران منابع انسانی کسب‌وکارهای نوپای خدماتی در بخش حمل‌ونقل درون‌شهری. مدیریت سازمان‌های دولتی، 11(2)، 20-1.doi:10.30473/ipom.2022.65244.4679
شریف‌زاده، سیدعلی؛ برجعلی، احمد؛ اسکندری، حسین؛ فرخی، نورعلی؛ سهرابی، فرامرز. (1399). شناسایی ویژگی‌های روان‌شناختی در انتخاب معلمان ابتدایی. روان شناسی تربیتی، 16(57)، 301-282.https://doi.org/10.22054/jep.2021.46550.2770
شفیعی سروستانی، مریم؛ جهانی، جعفر؛ زارع، علی اصغر؛ موسوی پور، سید روح الله. (1398). نقش انواع سبک تفکر معلمان در اثربخشی آموزشی کلاس‌های درسی نظام آموزش و پرورش از دید معلمان و دانش‌آموزان: مطالعه موردی مدارس ابتدایی شهر شیراز. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(36)، 96-73. doi: 10.22111/jeps.2019.5147
شفیعی سروستانی، مریم؛ هاشمی اصل، سیدجعفر؛ عبداللهی، ندا. (1402). ارزیابی شایستگی‌های دیجیتال معلمان ابتدایی شهر یاسوج. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12(37)، 584-565.doi:10.48310/pma.0621.3462
شیروانی شیری، علی، جهرمی، ساجده، و دهقانی، زهرا. (1400). شناسایی مهارت‌ها و شایستگی‌های معلم در آموزش و تربیت اجتماعی و سیاسی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 3(3)، 94-67.https://sid.ir/paper/950190/fa
صالحی، شیوا؛ دهقانی، مرضیه؛ عظیمی یانچشمه، اسماعیل؛ جوادی‌پور، محمد؛ صالحی، کیوان؛ نارنجی ثانی، فاطمه. (1403). شناسایی ابعاد و مولفه‌های شایستگی دیجیتال معلمان: یک مرور نظام مند. مطالعات برنامه درسی، 19(72)، 146-121.doi:10.22034/jcs.2024.188644
صباغ حسن زاده، طلعت. (1403). اثربخشی بازخوردهای اصلاحی معلمان بر تغییر سطح ابراز وجود و پیوند با مدرسه دانش‌آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 21(5)، 32-1.doi: 10.22111/jeps.2024.45298.5364
صفری، اکرم؛ ضماهنی، مجید. (1401). طراحی الگوی شایسته‌گزینی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مدیریت سازمان‌های دولتی، 11(1)، 76-61. https://doi.org/10.30473/ipom.2023.66012.4722
عابدینی بلترک، میمنت؛ کریمی مزیدی، علی. (1400). بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطه ی ویژگی های شخصیتی با صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، 7(15 )، 1-19. https://sid.ir/paper/959810/fa
عارف، هادی؛ مرادی شیرازی، سیدعباس. (1396). شفاف سازی مفهوم شایستگی در مدیریت منابع انسانی با رویکرد تحلیل مفهومی. مدیریت سازمان‌های دولتی، 5(2)، 30-13. https://ipom.journals.pnu.ac.ir/article_3658.html
عباباف، زهره؛ فراستخواه، مقصود؛ قدوسی، فائزه. (1399). شایستگی‌های معلمی از نگاه کنشگران عرصه تربیت: نقاط اشتراک و تمایز. تعلیم و تربیت، 36(1)، 105-83.http://qjoe.ir/article-1-2251-fa.html
غلام‌پور، میثم؛ پورشافعی، هادی؛ فراستخواه، مقصود؛ آیتی، محسن. (1399). تبیین مؤلفه‌های تربیت اخلاقی دانشجو معلمان براساس اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان. اخلاق در علوم و فناوری، 15(4)، 95-86.http://ethicsjournal.ir/article-1-2086-fa.html
غلامی، محمدحسین؛ پورشافعی، بدری؛ شاه طالبی، بدری. (1397). شناسایی عوامل توسعۀ حرفه‌ای معلمان. چهارمین کنفرانس ملی توانمندسازی جامعه در حوزۀ علوم انسانی و مطالعات مدیریت، تهران.https://civilica.com/doc/877812/
کاظمی، سلیم؛ جاویدپور، مرتضی؛ سعیدی اردبیلی، میرمصطفی؛ دیوبند، افشین . (1403). طراحی مدل شایستگی‏های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب. پژوهش‌های رهبری آموزشی، 8(32)، 193-173.doi:10.22054/jrlat.2024.80427.1759
کرد، عبدالکبیر؛ ناستی زایی، ناصر. (1402). اثر چالش‌های تدریس بر رفتارهای ضد تولیدی معلمان تازه کار با میانجی‌گری استرس شغلی و گرانباری نقش. مطالعات برنامه درسی، 18(71)، 252-233.https://doi.org/10.22034/jcs.2024.180204
متکلم، عظیمه؛ سلیمانی، توران؛ نامور، یوسف. (1400). طراحی مدل مطلوب برای گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ایران. مدیریت و برنامه ریزی در نظام‌های آموزشی، 14(1)، 128-99.https://mpes.sbu.ac.ir/article_100798.html
محمدی، مهدی؛ کوثری، مجید؛ ناصری جهرمی، رضا؛ خادمی، سولماز؛ شادی، صدیقه؛ مذهبیان، حدیث. (1402). شایستگی‌های هیبریدی معلمان: راهکاری برای اثربخشی تدریس در دوران پساکرونا. پژوهش‌های آموزش و یادگیری،  20(1)، 143-132.doi:10.22070/tlr.2023.18076.1472
محمدیان شریف، کویستان؛ غریبی، حسن؛ حبیبی کلیبر، رامین. (1395). مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص. تدریس پژوهی، 4(1)، 46-27.
مخدومی، فاطمه. (1396). سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان ابتدایی شهرستان قروه و رابطه آن با متغیرهای زمینه‌ای. کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین ایران و جهان در روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، شیراز.https://sid.ir/paper/897245/fa
مصطفوی، سید مسعود؛ حیاتی، عرفان؛ رنجبر، محمدحسین. (1403). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 6(62)، 31-23.https://www.sid.ir/paper/149279/fa
میربد، سیدمهران؛ طرفی زاده، نیلوفر. (1399). بررسی نقش ویژگی های شخصیتی و انعطاف پذیری شناختی بر صلاحیت حرفه ای دبیران مقطع متوسطه شهر اصفهان. پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درحوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1038810/
میرکمالی، سیدمحمد؛ نارنجی ثانی، فاطمه؛ اسدی، سمیه. (1398). ارزیابی وضعیت صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان از دیدگاه مدیران ابتدایی استان مرکزی. مدیریت مدرسه، 7(3)، 86-69. https://www.magiran.com/p2076180
همتی، مهناز؛ اکبرتبارطوری، مهدی؛ شمس، محسن؛ بهروزپور، افسانه؛ رضایی، عباس. (1397). سنجش سواد تغذیه‌ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج: یک مطالعه مقطعی. ارمغان دانش، 23(1)، 133-124.http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1992-fa.html
Ajani, O. A. (2024). Teachers’ competencies in digital integration of learning contents in dynamic classroom practices: A review of teacher professional development needs. Acta Educationis Generalis, 14(3), 18-40.‏https://sciendo.com/article/10.2478/atd-2024-0016
Arif, M., Abd Aziz, M. K. N., & Ma'arif, M. A. (2025). A Recent Study on Islamic Religious Education Teachers' Competencies in the Digital Age: A Systematic Literature Review. Journal of Education and Learning (EduLearn), 19(2), 587-596.‏DOI: https://doi.org/10.11591/edulearn.v19i2.21311
Bautista, A., Wong, J., & Gopinathan, S.  (2015). Teacher Professional Development in Singapore: Depicting the Landscape. Psychology, Society, & Education, 7(3), 311-326.DOI: 10.25115/psye.v7i3.523
Blomeke, S., Kaiser, G., Konig, J. (2020). Profiles of mathematics teachers’ competence and their relation to instructional quality. ZDM Mathematics Education, 52(2020), 329–342.https://doi.org/10.1007/s11858-020-01128-y
Bowles, T., Hattie, J., Dinham, S., Scull, J., & Clinton, J. (2014). Proposing a comprehensive model for identifying teaching candidates. The Australian Educational Researcher, 41(4), 365-380.DOI:10.1007/s13384-014-0146-z
Canuto, P. P., Choycawen, M., & Pagdawan, R. (2024). The influence of teaching competencies on teachers’ performance and students’ academic achievement in primary science education. Problems of Education in the 21st Century, 82(1), 29.‏DOI:10.33225/pec/24.82.29
Chauhan, A., & Sharma, P. (2015). Teacher education and total quality management (TQM). The International Journal of Indian Psychology, 2(2), 80-85.http://dx.doi.org/10.25215/0202.032
Cochran-Smith, M., Piazza, P., & Power, C. (2013). The politics of accountability: Assessing teacher education in the United States. Educational Forum, 77(1), 6-27.https://doi.org/10.1080/00131725.2013.739015
Dacles, G. G. (2024). 21st-Century teaching competencies, learning skills and science content knowledge of stem students among the deped schools in the province of capiz: A basis for enhancement program. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 5(12), 1-1.‏ DOI: https://doi.org/10.11594/ijmaber.05.12.09
Erdoğan, P., & Savaş, P. (2022). Investigating the selection process for initial English teacher education: Turkey. Teaching and Teacher Education, 110(2),103581.DOI:10.1016/j.tate.2021.103581
Gui, A. K. W., Yasin, M., Abdullah, N. S. M., & Saharuddin, N. (2020). Roles of teacher and challenges in developing students’ morality. Universal Journal of Educational Research, 8(3), 52-59.http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2020.081606
Hariyasasti, Y. (2025). The Influence of Competence, Work Culture on the Performance of Elementary School Teachers in Gunungwungkal District. International Journal of Social Policy and Law, 6(1), 37-41.‏ https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=4441942
Hava, K., Babayiğit, Ö. Exploring the relationship between teachers’ competencies in AI-TPACK and digital proficiency. Education and Information Technologies, 30(2025), 3491–3508 (2025). https://doi.org/10.1007/s10639-024-12939-x
Hilmiatussadiah, K. G., Ahman, E., & Disman, D. (2024). Teacher competency: Descriptive study of guru penggerak. Inovasi Kurikulum, 21(1), 149-162.‏DOI: https://doi.org/10.17509/jik.v21i1.63482
Karatas, S., Arslan Dönmez, S., Yörük, T., Yanık Özdemir, S. N., Gök, R., & Doğan, A. (2024). Teachers’ perceptions regarding effective school features and effective leadership qualifications of school principals in Turkey. Sage Open, 14(1), 21582440241233978.‏ https://doi.org/10.1177/21582440241233978
Khotimah, H., Manshur, U., Zaini, A. W., Sanjani, M. A. F., & Suhermanto, S. (2024). Increasing the Competence of Islamic Religious Education Teachers from A Madrasah-Based Management Perspective. Managere: Indonesian Journal of Educational Management, 6(1), 13-26.‏  DOI: https://doi.org/10.52627/managere.v6i1.388
Klassen, R. M., & Kim, L. E. (2019). Selecting teachers and prospective teachers: A metaanalysis. Educational Research Review, 26, 32-51.10.1016/j.edurev.2018.12.003
Kuyini, A. B., Major, T. E., Mangope, B., & Alhassan, M. (2024). Botswana teachers: competencies perceived as important for inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 28(7), 1224-1239.‏https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1988156
Lancaster, I. (2018). 8 characteristic of a great teacher. https://www.teachthought.com/pedagogy/8-characteristics-of-a-great-teacher/
Lauermann, F., & Konig, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction, 45(2016), 9-19. http://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.06.006
Lindström, M., Johansson, S., & Borger, L. (2025). Does formal teacher competence matter for students’ mathematics achievement? Results from Swedish TIMSS 2019. Educational research and evaluation, 30(1-2), 137-166.‏https://doi.org/10.1080/13803611.2024.2367486
Lumbanraja, P., Lubis, A. S., & Nadapdap, K. M. N. (2024). A review of the Johari window theory as grand theory of human resource competence. Multidisciplinary Reviews, 7(1), 2024002-2024002.‏ DOI:10.31893/multirev.2024002
Lungu, M. (2016). The characteristics of the model teacher in the present society. Journal Plus Education, 14(1), 157-169.https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=616972
Mao, Y., Wang, F., Zhang, Y., & Chen, Q. (2025). Teaching Quality Evaluation Model Based on CNN-Framework with Entropy Weight Method. Computer-Aided Design & Applications, 22(S1); 297-312.DOI: https://doi.org/10.14733/cadaps.2025.S1.297-312
Mundia, L. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei trainee teachers. International Journal of Mental Health, 42(2-3), 73-98.DOI:10.2753/IMH0020-7411420205
Nurhidayat, E., Mujiyanto, J., Yuliasri, I., & Hartono, R. (2024). Technology integration and teachers’ competency in the development of 21st-century learning in EFL classroom. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(2), 342-349.‏DOI: https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i2.21069
Oladipo, S. E. (2009). Moral Education of the Child: Whose Responsibility? Journal of Social Sciences, 20(2), 149-156.DOI:10.1080/09718923.2009.11892733
Ontario College of Teachers. (2018). The standards for the teaching profession. Retrieved from https://www.oct.ca/public/professional-standards.
Oubibi, M. (2024). An experimental study to promote preservice teachers’ competencies in the classroom based on teaching-learning model and Moso Teach. Education and information technologies, 29(6), 6631-6650.‏DOI:10.1007/s10639-023-12070-3
Pantić, N., & Wubbels, T. (2012). The role of teachers in inculcating moral values: operationalization of concepts. Journal of Beliefs & Values, 33 (1), 55-69.https://doi.org/10.1080/13617672.2012.650030
Purwati, E., & Sukirman, D. (2024). Teacher competence development in Kurikulum Merdeka implementation: A literature study. Inovasi Kurikulum, 21(1), 41-54.‏DOI: https://doi.org/10.17509/jik.v21i1.62277
Scaramozzino, J. M. (2010). Integrating STEM information competencies into an undergraduate curriculum. Journal of Library Administration, 50(4), 315-333.DOI:10.1080/01930821003666981
Sinaga, M. N. A., Kuswandi, D., & Fadhli, M. (2024). The role of mobile learning in improving 21st century teacher competencies: A systematic literature review. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 11(2), 219-231.‏https://jurnal.uny.ac.id/index.php/jitp/article/view/69214
Turner, K., & Stough, C. (2020). Pre-service teachers and emotional intelligence: A scoping review. The Australian Educational Researcher, 47(2), 283-305.http://dx.doi.org/10.1007/s13384-019-00352-0
University of Nebraska-Lincoln, Business & Finance Human Resources. (2018). The definition of competencies and their application at NU. https://hr.unl.edu/nu-values/core-competencies/
Yenni, E., Junaedi, A. T., & Wijaya, E. (2024). The Impact of Government Accounting Standards Implementation, Internal Control Systems, and Human Resource Competence on Regional Financial Report Quality. Journal of Applied Business and Technology, 5(3), 134-145.‏https://doi.org/10.35145/jabt.v5i3.182
Zakirovra, R. (2016). Structure of Primary School Teachers Professional Competence. International Journal of Environment & Science Education, 11(6), 1167-1173. DOI: 10.12973/ijese.2016.386a