بذرافشان، صابره؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ شریفی درآمدی، پرویز؛ دلاور، علی. (1400). معرفی و اعتباریابی شایستگیهای دانشجو معلمی آموزش ویژه.
مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 12(24 )، 275-249.
https://www.sid.ir/paper/1050944/fa
پورکریمی، جواد؛ سیفی، علی؛ قائمی، فرشته؛ نامداری پژمان، مهدی. (1401). طراحی الگوی شایستگیهای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزش ابتدایی.
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(1)، 46-17.https://pma.cfu.ac.ir/article_2189.html
حاج حسینی، منصوره؛ نافعی، حلمیه. (1402). الگوی ساختاری صلاحیت حرفهای معلمان و خودراهبری یادگیری شاگردان در نقش واسطهای انگیزه پیشرفت.
مطالعات روانشناسی تربیتی، 20(51)، 19-35. doi: 10.22111/jeps.2024.29633.3652
خدیوی، اسداله؛ رحمانی، هما؛ حقیقت، حمیده؛ عارف نژاد، سعید . (1404). طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاه فرهنگیان.
مدیریت دولتی، 17(1)، 284-257.
doi:10.22059/jipa.2024.379635.3541
رستمی، پیمان، ویسی، کوروش، غفوری، فرزاد؛ علی آبادی، سمیرا. (1400). شناسایی شاخصهای شایستگی دانشجو- معلمان تربیت بدنی و عوامل زمینهای موثر بر آن.
تعلیم و تربیت، 37(1)، 120-103.
http://qjoe.ir/article-1-2972-fa.html
رضایی، منیره. (1399). شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفهای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها.
تعلیم و تربیت، 36(1)، 82-63.
http://qjoe.ir/article-1-2249-fa.html
رفیعی، مجید؛ حجتی، سید عبدالله؛ ایمان زاده، علی. (1403). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دانشجو معلمان تربیت بدنی.
مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 16(4)، 57-41.
doi:10.22055/qjsd.2023.18267
سعیدی، علی؛ میبودی، حامد. (1403). شایستگی دیجیتال معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری مدارس آینده.
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 13(41)، 88-75.
doi:10.48310/pma.2024.14639.421
سلیمانی، مهشید؛ خادمی، سید موسی؛ عبدالمنافی، سعید؛ شاهنظری، علی. (1402). طراحی الگوی شایستگیهای بنیادی مدیران منابع انسانی کسبوکارهای نوپای خدماتی در بخش حملونقل درونشهری. مدیریت سازمانهای دولتی، 11(2)، 20-1.
doi:10.30473/ipom.2022.65244.4679
شریفزاده، سیدعلی؛ برجعلی، احمد؛ اسکندری، حسین؛ فرخی، نورعلی؛ سهرابی، فرامرز. (1399). شناسایی ویژگیهای روانشناختی در انتخاب معلمان ابتدایی.
روان شناسی تربیتی، 16(57)، 301-282.https://doi.org/10.22054/jep.2021.46550.2770
شفیعی سروستانی، مریم؛ جهانی، جعفر؛ زارع، علی اصغر؛ موسوی پور، سید روح الله. (1398). نقش انواع سبک تفکر معلمان در اثربخشی آموزشی کلاسهای درسی نظام آموزش و پرورش از دید معلمان و دانشآموزان: مطالعه موردی مدارس ابتدایی شهر شیراز.
مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(36)، 96-73.
doi: 10.22111/jeps.2019.5147
شفیعی سروستانی، مریم؛ هاشمی اصل، سیدجعفر؛ عبداللهی، ندا. (1402). ارزیابی شایستگیهای دیجیتال معلمان ابتدایی شهر یاسوج.
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12(37)، 584-565.
doi:10.48310/pma.0621.3462
شیروانی شیری، علی، جهرمی، ساجده، و دهقانی، زهرا. (1400). شناسایی مهارتها و شایستگیهای معلم در آموزش و تربیت اجتماعی و سیاسی.
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 3(3)، 94-67.
https://sid.ir/paper/950190/fa
صالحی، شیوا؛ دهقانی، مرضیه؛ عظیمی یانچشمه، اسماعیل؛ جوادیپور، محمد؛ صالحی، کیوان؛ نارنجی ثانی، فاطمه. (1403). شناسایی ابعاد و مولفههای شایستگی دیجیتال معلمان: یک مرور نظام مند.
مطالعات برنامه درسی، 19(72)، 146-121.
doi:10.22034/jcs.2024.188644
صباغ حسن زاده، طلعت. (1403). اثربخشی بازخوردهای اصلاحی معلمان بر تغییر سطح ابراز وجود و پیوند با مدرسه دانشآموزان.
مطالعات روانشناسی تربیتی، 21(5)، 32-1.
doi: 10.22111/jeps.2024.45298.5364
عابدینی بلترک، میمنت؛ کریمی مزیدی، علی. (1400). بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی در رابطه ی ویژگی های شخصیتی با صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، 7(15 )، 1-19.
https://sid.ir/paper/959810/fa
عباباف، زهره؛ فراستخواه، مقصود؛ قدوسی، فائزه. (1399). شایستگیهای معلمی از نگاه کنشگران عرصه تربیت: نقاط اشتراک و تمایز.
تعلیم و تربیت، 36(1)، 105-83.
http://qjoe.ir/article-1-2251-fa.html
غلامپور، میثم؛ پورشافعی، هادی؛ فراستخواه، مقصود؛ آیتی، محسن. (1399). تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی دانشجو معلمان براساس اسناد بالادستی دانشگاه فرهنگیان.
اخلاق در علوم و فناوری، 15(4)، 95-86.
http://ethicsjournal.ir/article-1-2086-fa.html
غلامی، محمدحسین؛ پورشافعی، بدری؛ شاه طالبی، بدری. (1397). شناسایی عوامل توسعۀ حرفهای معلمان. چهارمین کنفرانس ملی توانمندسازی جامعه در حوزۀ علوم انسانی و مطالعات مدیریت، تهران.
https://civilica.com/doc/877812/
کاظمی، سلیم؛ جاویدپور، مرتضی؛ سعیدی اردبیلی، میرمصطفی؛ دیوبند، افشین . (1403). طراحی مدل شایستگیهای معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب.
پژوهشهای رهبری آموزشی، 8(32)، 193-173.
doi:10.22054/jrlat.2024.80427.1759
کرد، عبدالکبیر؛ ناستی زایی، ناصر. (1402). اثر چالشهای تدریس بر رفتارهای ضد تولیدی معلمان تازه کار با میانجیگری استرس شغلی و گرانباری نقش.
مطالعات برنامه درسی، 18(71)، 252-233.
https://doi.org/10.22034/jcs.2024.180204
محمدی، مهدی؛ کوثری، مجید؛ ناصری جهرمی، رضا؛ خادمی، سولماز؛ شادی، صدیقه؛ مذهبیان، حدیث. (1402). شایستگیهای هیبریدی معلمان: راهکاری برای اثربخشی تدریس در دوران پساکرونا.
پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20(1)، 143-132.
doi:10.22070/tlr.2023.18076.1472
محمدیان شریف، کویستان؛ غریبی، حسن؛ حبیبی کلیبر، رامین. (1395). مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیتهای حرفهای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص. تدریس پژوهی، 4(1)، 46-27.
مخدومی، فاطمه. (1396). سنجش صلاحیتهای حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان قروه و رابطه آن با متغیرهای زمینهای. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، شیراز.
https://sid.ir/paper/897245/fa
مصطفوی، سید مسعود؛ حیاتی، عرفان؛ رنجبر، محمدحسین. (1403). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش.
پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 6(62)، 31-23.
https://www.sid.ir/paper/149279/fa
میربد، سیدمهران؛ طرفی زاده، نیلوفر. (1399). بررسی نقش ویژگی های شخصیتی و انعطاف پذیری شناختی بر صلاحیت حرفه ای دبیران مقطع متوسطه شهر اصفهان. پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درحوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
https://civilica.com/doc/1038810/
میرکمالی، سیدمحمد؛ نارنجی ثانی، فاطمه؛ اسدی، سمیه. (1398). ارزیابی وضعیت صلاحیتهای حرفهای معلمان از دیدگاه مدیران ابتدایی استان مرکزی.
مدیریت مدرسه، 7(3)، 86-69.
https://www.magiran.com/p2076180
Ajani, O. A. (2024). Teachers’ competencies in digital integration of learning contents in dynamic classroom practices: A review of teacher professional development needs.
Acta Educationis Generalis,
14(3), 18-40.
https://sciendo.com/article/10.2478/atd-2024-0016
Arif, M., Abd Aziz, M. K. N., & Ma'arif, M. A. (2025). A Recent Study on Islamic Religious Education Teachers' Competencies in the Digital Age: A Systematic Literature Review.
Journal of Education and Learning (EduLearn),
19(2), 587-596.
DOI: https://doi.org/10.11591/edulearn.v19i2.21311
Bautista, A., Wong, J., & Gopinathan, S. (2015). Teacher Professional Development in Singapore: Depicting the Landscape.
Psychology, Society, & Education, 7(3), 311-326.
DOI: 10.25115/psye.v7i3.523
Blomeke, S., Kaiser, G., Konig, J. (2020). Profiles of mathematics teachers’ competence and their relation to instructional quality.
ZDM Mathematics Education, 52(2020), 329–342.
https://doi.org/10.1007/s11858-020-01128-y
Bowles, T., Hattie, J., Dinham, S., Scull, J., & Clinton, J. (2014). Proposing a comprehensive model for identifying teaching candidates.
The Australian Educational Researcher,
41(4), 365-380.
DOI:10.1007/s13384-014-0146-z
Canuto, P. P., Choycawen, M., & Pagdawan, R. (2024). The influence of teaching competencies on teachers’ performance and students’ academic achievement in primary science education.
Problems of Education in the 21st Century,
82(1), 29.
DOI:10.33225/pec/24.82.29
Chauhan, A., & Sharma, P. (2015). Teacher education and total quality management (TQM).
The International Journal of Indian Psychology,
2(2), 80-85.
http://dx.doi.org/10.25215/0202.032
Dacles, G. G. (2024). 21st-Century teaching competencies, learning skills and science content knowledge of stem students among the deped schools in the province of capiz: A basis for enhancement program.
International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research,
5(12), 1-1.
DOI: https://doi.org/10.11594/ijmaber.05.12.09
Erdoğan, P., & Savaş, P. (2022). Investigating the selection process for initial English teacher education: Turkey.
Teaching and Teacher Education, 110(2),103581.
DOI:10.1016/j.tate.2021.103581
Gui, A. K. W., Yasin, M., Abdullah, N. S. M., & Saharuddin, N. (2020). Roles of teacher and challenges in developing students’ morality.
Universal Journal of Educational Research, 8(3), 52-59.
http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2020.081606
Hava, K., Babayiğit, Ö. Exploring the relationship between teachers’ competencies in AI-TPACK and digital proficiency.
Education and Information Technologies, 30(2025), 3491–3508 (2025).
https://doi.org/10.1007/s10639-024-12939-x
Karatas, S., Arslan Dönmez, S., Yörük, T., Yanık Özdemir, S. N., Gök, R., & Doğan, A. (2024). Teachers’ perceptions regarding effective school features and effective leadership qualifications of school principals in Turkey.
Sage Open,
14(1), 21582440241233978.
https://doi.org/10.1177/21582440241233978
Khotimah, H., Manshur, U., Zaini, A. W., Sanjani, M. A. F., & Suhermanto, S. (2024). Increasing the Competence of Islamic Religious Education Teachers from A Madrasah-Based Management Perspective.
Managere: Indonesian Journal of Educational Management,
6(1), 13-26.
DOI: https://doi.org/10.52627/managere.v6i1.388
Klassen, R. M., & Kim, L. E. (2019). Selecting teachers and prospective teachers: A metaanalysis.
Educational Research Review,
26, 32-51.
10.1016/j.edurev.2018.12.003
Kuyini, A. B., Major, T. E., Mangope, B., & Alhassan, M. (2024). Botswana teachers: competencies perceived as important for inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 28(7), 1224-1239.
https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1988156
Lauermann, F., & Konig, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout.
Learning and Instruction, 45(2016), 9-19.
http://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.06.006
Lindström, M., Johansson, S., & Borger, L. (2025). Does formal teacher competence matter for students’ mathematics achievement? Results from Swedish TIMSS 2019.
Educational research and evaluation,
30(1-2), 137-166.
https://doi.org/10.1080/13803611.2024.2367486
Lumbanraja, P., Lubis, A. S., & Nadapdap, K. M. N. (2024). A review of the Johari window theory as grand theory of human resource competence.
Multidisciplinary Reviews,
7(1), 2024002-2024002.
DOI:10.31893/multirev.2024002
Mundia, L. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei trainee teachers.
International Journal of Mental Health, 42(2-3), 73-98.
DOI:10.2753/IMH0020-7411420205
Nurhidayat, E., Mujiyanto, J., Yuliasri, I., & Hartono, R. (2024). Technology integration and teachers’ competency in the development of 21st-century learning in EFL classroom.
Journal of Education and Learning (EduLearn),
18(2), 342-349.
DOI: https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i2.21069
Oubibi, M. (2024). An experimental study to promote preservice teachers’ competencies in the classroom based on teaching-learning model and Moso Teach. Education and information technologies, 29(6), 6631-6650.
DOI:10.1007/s10639-023-12070-3
Scaramozzino, J. M. (2010). Integrating STEM information competencies into an undergraduate curriculum.
Journal of Library Administration, 50(4), 315-333.
DOI:10.1080/01930821003666981
Yenni, E., Junaedi, A. T., & Wijaya, E. (2024). The Impact of Government Accounting Standards Implementation, Internal Control Systems, and Human Resource Competence on Regional Financial Report Quality.
Journal of Applied Business and Technology,
5(3), 134-145.
https://doi.org/10.35145/jabt.v5i3.182
Zakirovra, R. (2016). Structure of Primary School Teachers Professional Competence.
International Journal of Environment & Science Education, 11(6), 1167-1173.
DOI: 10.12973/ijese.2016.386a