The Effectiveness of Paul-Elder model critical thinking training on students' critical thinking skill

Document Type : Scientific Articles

Authors

1 PhD Student in Psychology. Department of Psychology. kharazmi University. Tehran. Iran

2 Associate Professor. Department of Psychology.Kharazmi University. Tehran. Iran

3 Associate Professor. Department of Psychology.Kharazmi University.Tehran.Iran

4 Associate Professor. Department of Philosophy of Education. Kharazmi University. Tehran. Iran

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of training critical thinking based on the Paul-Elder model, on students' critical thinking skill. The study method was quasi-experimental with Non-equivalent control group design and follow-up stage. The statistical population included all female students aged 15 to 18 years in Tehran. Using simple multistage sampling method, 40 students in grade ten were selected and put into two groups, 20 in the experimental group and 20 in the control group. After conducting the research, five students from each group were removed due to unwillingness to continue participating in the research, failure to complete the questionnaire in the post-test or follow-up stages. Interventions related to teaching critical thinking were performed in 10 sessions of 90-minute training, two sessions per week, for the students in the experimental group. The instrument of this research was the California Critical Thinking Questionnaire Form B. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS software version 21 were used to analyze the data. The results showed that with pre-test control, there was a significant difference in increasing of critical thinking between experimental and control groups (p <0.05). This difference is also maintained in the follow-up stage. Therefore, it can be acknowledged that teaching critical thinking with Paul -Elder model leads to the promotion of critical thinking and this growth and development of levels of critical thinking will be maintained over time.

Keywords


افقری، سمانه و اولیایی نیا، هلن. (1395). تأثیر آموزشی سمینار سقراطی در پرورش تفکر انتقادی دانشجویان ادبیات. نقد زبان و ادبیات خارجی (پژوهشنامه علوم انسانی)، 1(16)، 53-31.
جعفری پنجی، زهرا؛ رحمانیان، مهدیه و زارع، حسین. (1397). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر اساس مدل پاول-الدر در تحریف­های شناختی و خودکارآمدی نوجوانان. فصلنامه روانشناسی شناختی،2، 77-69.
جناابادی، حسین؛ عزیزی نژاد، بهاره و مهدی زاده، آرزو. (1394). تأثیر تعلیم تفکر انتقادی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2، 73-69.
ذوالفقاری، حسین. (1398). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی (SQP4R) بر ارتقاء تفکر انتقادی دانشجویان آموزش از راه دور، علوم شناختی. 84، 2336-2325.
 زارع، حسین و نهروانیان، پروانه. (1396). اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک‌های حل مسئله و یادگیری خود راهبر. تازه‌های علوم شناختی، 2، 96-85.
فتحی آذر، اسکندر. (1372). تدریس و یادگیری از دیدگاه شناخت گرایی. فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش‌وپرورش)، 33، 26-11.
 فلاح مهنه، تورج؛ یمینی، محمد و مهدیان، حسین. (1397). تأثیر رویکرد محتواییِ آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان ابتدایی. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 42، 172-157.
 قنبری هاشم‌آبادی، بهرام علی و شهابی، مهر نسا. (1387). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر عزت‌نفس و مهارت‏های حل مسئله دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه. روانشناسی تربیتی، 12، 21-1.
 کلهر، منصوره و مهران، گلنار. (1396). تأثیر استراتژی نقشه مفهومی بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 44، 172-153.
 مسعودیان، پریسا؛ دوایی، مهدی؛ انصاریان، فهیمه و خسروی، علی‌اکبر. (1397). طراحی الگوی تفکر انتقادی بر اساس نظریه ساختن گرایی ویگوتسکی و تأثیر آن بر تفکر انتقادی دانش آموزان. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12، 109-100.
 ملکی، مجید. (1387). بررسی رابطه بین میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و سطح تفکر انتقادی در بین دانش آموزان پسر پیش‌دانشگاهی شهر کرمانشاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
 نگهبان سلامی، محمود. (1392). تأثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارامدی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه خوارزمی.
 یارمحمدی واصل، مسیب؛ ذوقی پایدار، محمدرضا و محمدی، عباس. (1396). تأثیر آموزش شیوه کاوشگری بر فرآیندهای شناختی تفکر انتقادی؛ تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استقرایی. راهبردهای شناختی در یادگیری، 8، 92-79.
Abrami, P. C., Bernard, R. M., Borokhovski, E., Waddington, D. I., Wade, C. A., & Persson, T. (2015). Strategies for Teaching Students to Think Critically. Review of Educational Research, 85(2), 275–314.
Behar-Horenstein, L. S., & Niu, L. (2011). Teaching critical thinking skills in higher education: A review of the literature. Journal of College Teaching & Learning (TLC), 8(2), 25-42.
Daniel, M., & Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and philosophy for children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415–435. doi:10.1111/j.1469-5812.2008. 00483.
Deleon, B. G. (2012). Examining the Effectiveness of a Social Learning Curriculum for Improving social skills and self-regulation in middle boy schools with autism spectrum disorder or social skills deficits. Unpublished Doctoral Dissertation, the Faculty of the Graduate School of Education and Human Development of the George Washington University.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: Heath.
Doi: 10.3102/0034654314551063
Easterly III, R. G., Warner, A. J., Myers, B. E., Lamm, A. J., & Telg, R. W. (2017). Skills Students Need in the Real World: Competencies Desired by Agricultural and Natural Resources Industry Leaders. Journal of agricultural education, 58(4), 225-239.
Hohmann, J. W., & Grillo, M. C. (2014). Using critical thinking rubrics to increase academic performance. Journal of College Reading and Learning, 45(1), 35–51. doi:10.1080/10790195.2014.949551
Holmes, N. G., Wieman, C. E., & Bonn, D. A. (2015). Teaching critical thinking. Proceedings of the National Academy of Sciences, 112(36), 11199–11204. doi:10.1073/pnas.1505329112
Lavin-messina, M. (2019). Critical thinking in the choral ensemble: Teachers, Attitude about Effectiveness and Likelihood of Classroom Use. Dissertation, Hofstra University.
Mason, m. (2008). Critical thinking and learning. Australia: Blackwell.
Paul, R & Elder. (2002). Critical thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life, Pearson Education.
Paul, R. W., Elder, L., & Bartell, T. (1997). California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. Sacramento. CA: California Commission on Teacher Credentialing.
Paul, R., & Elder. (2006). Critical Thinking: learn the tools the best thinkers use, Concise Edition
Peter, E. E. (2012). Critical thinking: Essence for teaching mathematics and mathematics problem solving skills. African Journal of Mathematics and Computer Science Research, 5(3), 39-43.
Reed, J. H. (1998). Effect of a Model for Critical Thinking on Student Achievement in Primary Source Document Analysis and Interpretation, Argumentative Reasoning, Critical Thinking Dispositions, and History Content in a Community College History Course. College of Education University of South Florida.
San Fauziya, D., & San Rizqiya, R. (2020, October). The correlation between students’ critical reading ability and their mathematical critical thinking. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1657, No. 1, p. 012041). IOP Publishing.
Shakirova, D. M. (2007). Technology for the shaping of college students’ and upper-grade students’ critical thinking. Russian Education & Society, 49(9), 42–52.
Siddiqui, N., Gorard, S., & See, B. H. (2017). Can programs like Philosophy for Children help schools to look beyond academic attainment? Educational Review, 71(2), 1–20. doi:10.1080/00131911.2017.1400948
Snyder, L. G., & Snyder, M. J. (2008). Teaching critical thinking and problem-solving skills. The Delta Pi Epsilon Journal, 1(2), 90- 99.
Wang, s. (2017). An Exploration into research on critical thinking and its cultivation: An Overview. Theory and Practice in Language Studies, 7, 1266-1280. DOI: http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0712.14
 Zulkifli, H., & Hashim, R. (2020). Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(2), 29-45.