Executive function, emotion regulation and working memory in Students with and without anxiety.

Document Type : Scientific Articles

Authors

1 Master of Family Counseling. Counseling Department. FAculty of Psychology and Educational Sciences. Islamic Azad University. South Tehran Branch. Tehran.Iran

2 Associate Professor of Measurement. Department of Measurement. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Allameh Tabatabaei University.Tehran.Iran

Abstract

The purpose of this study was to compare executive function, emotional regulation and
Working memory in students with and without anxiety. The present study was descriptive and used a causal-comparative design. The population of the study consisted of all sixth grade male elementary students in Varamin in academic year 2017-2018. A sample of 150 students (75 students with anxiety
And 75 students without anxiety) gathered by Cluster random sampling and participated in a causal- comparative study. In order to diagnose Anxiety disorder, an executive function test was first taken. Both groups of students were Matched in terms of intelligence, parental education, age and gender. The data were collected through the Coolidge Executive Functioning Questionnaire (2002), the Garnfsky Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (2002), the Daneman & Carpenter Working Memory Questionnaire (1980), and the Reynolds & Richmond Manifest Anxiety Scale (1987). Independent t-test and multivariate analysis of variance were used to analyze the data. The Findings showed that Students with anxiety have lower mean scores in executive function test than students without anxiety and the difference is statistically significant (t =- 5.51, df = 59, sig = 0.001). Findings also showed that the mean scores in refocusing / planning strategies, positive evaluation and acceptance (components for emotional regulation) in the group without anxiety is higher than with anxiety and other strategies in the group with anxiety are higher than the group without anxiety. Finally, the different mean score for working memory (t = 0.84, df = 59, sig = 0.4) in the two groups (students with and without anxiety) was not significant.
high anxiety is more likely to result in problems for executive functions, emotional regulation and working memory. Considering above mentioned finding, it seems that in order to increase the physical, mental and social health of students, executive functions and cognitive emotion regulation strategies training is absolutely essential.
 

Keywords


ابوالقاسمی، عباس (1381). بررسی میزان همه‌گیرشناسی اضطراب امتحان و اثربخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانش‏آموزان دبیرستان. پایان‌نامه دکتری. دانشگاه شهید چمران اهواز.
اصغرپور، م(1386). بررسی ارتباط حافظه کاری با عملکرد اجرایی در بیماران اسکیزوفرن و افراد سالم. پایاننامه کارشناسی ارشد کاردرمانی روان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
بهاری، سولماز. (1394). مقایسه‌ی عملکرد اجرایی و حافظه‌ی کاری در افراد دارای ساختار شخصیتی اسکیزوتایپی بالا و پایین، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آذربایجانشرقی.
بیابانگرد، اسماعیل (1378). اضطراب امتحان، ماهیت، علل، درمان همراه با آزمون‌های مربوطه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
تقوی، محمدرضا (1384). هنجاریابی مقیاس اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) برای دانش‏آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، زمستان، 22 (4، پیاپی 45): 188-179.
داودیان، زهره (1387). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر سال اول دبیرستان‌های شهر ایلام. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
درخشانپور، فرخ؛ ایزدیار، حسن، شاهینی، ناصر و همکاران (1395). بررسی سطح اضطراب در دانش‏آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. شماره 2: صفحه 34- 30.
زارع کار، اسماعیل (1394). مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی، هوش هیجانی و تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به اختلالات روانی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. شماره 3: صفحه 134- 123.
سامانی، سیامک؛ سهرابی، نادره و منصوری، سید سادات (1390). نقش واسطه‌گری تنظیم شناختی هیجانی برای والدگری و مشکلات هیجانی. نشریه علمی روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی. شماره 3. صفحه 124- 111.
سپهوند, تورج, مرادی, فاطمه. (1397). مقایسه تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری شناختی در نمونه‌های غیربالینی نوجوانان با علائم اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی. روان شناسی بالینی, 10(4), 23-34. doi: 10.22075/jcp.2019.15988.1530
 
صبحی قراملکی، ناصر (1385). بررسی اثر شناخت درمانی و آموزش مهارت‌های مطالعه در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی با توجه به مؤلفه‌های شخصیتی. پایان‌نامه دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
علیزاده، حمید و زاهدی پور، مهدی (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. نشریه علمی تازه‌های علوم شناختی. سال ششم. شماره 2.
علیلو، محمود (1395). مقایسه‌ی راهبردهای مقابله‌ای و تنظیم هیجان دانش‏آموزان دارای نشانه‌های اختلال هیجانی مرتبط با اضطراب با گروه بهنجار. فصلنامه سلامت روانی کودک. شماره 3: صفحه 52- 41.
عیسی زادگان، علی (1392). مقایسه‌ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سلامت عمومی، در افراد با نارسایی هیجانی و بدون نارسایی. پژوهش‌های روان‌شناختی. شماره 1: صفحه 83- 65.
ملکشاهی بیرانوند، فرزاد (1392). مقایسه‌ی ظرفیت حافظه‌ی کاری مبتلایان به اختلال وسواسی- اجباری با افراد بهنجار. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. شماره 4: صفحه 23- 18.
ملکی، بهرام؛ موسوی، وحید، کاظمی، محمد و همکاران (1395). تمرین حافظه‌ی کاری، توجه و ظرفیت حافظه‌ی کاری کاراته کاران را افزایش می‌دهد. مطالعات روانشناسی ورزشی. شماره 15: صفحه 37- 28.
میلانی فر، بهرام (1384). روان‌شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (چاپ هفدهم). تهران: انتشارات قومس.
الهی فر، حسن (1388). اثربخشی مشاوره گروهی به روش عقلانی- عاطفی آلیس بر کاهش اضطراب امتحان دانش‏آموزان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
 
Amir, N., Taboas, W., Montero, M. (2019). Feasibility and dissemination of a computerized home-based treatment for Generalized Anxiety Disorder: A randomized clinical trial. Behavior Research and Therapy, 120, 103-109.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Baddeley, A. D., & Hitch, G. (2017). Working memory. In Exploring Working Memory (pp. 43- 79). Routledge.
Brumariu, Laura E, & Kerns, Kathryn A. (2010). Parent–child attachment and internalizing symptoms in childhood and adolescence: A review of empirical findings and future directions. Development and psychopathology, 22(1), 177.
Calvo, M. G. (1992). Test Anxiety and comprehension Efficiency: Theory of prior Knowledge and working memory. Deficits Anxiety stress and coping, 66(6): 895- 917.
Castaneda, A., Tulio-Henriksson, M., Marttunen, J.,Suvisaari, J., & Lonnqvist, A.E. (2008).A review
Chang, S., Abdin, E., Shafie, S., Sambasivam, R., Vaingankar, J.A., Ma, S., Chong, S.A., Subramaniam, M. (2019). Prevalence and correlates of generalized anxiety disorder in Singapore: Results from the second Singapore Mental Health Study. Journal of Anxiety Disorders, 66, 102-108.
Clark, D., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia. Diagnosis, assessment, and treatment, New York: Guilford.
Collins, Anne & Albrecht, Matthew & Waltz, James & Gold, James & Frank, Michael. (2017). Interactions between working memory, reinforcement learning and effort in value-based choice: a new paradigm and selective deficits in schizophrenia. Biological Psychiatry. 82. 10.1016/j.biopsych.2017.05.017.
Ergene, T. (2003). Effectiveness interventions on test anxiety reduction a meta-analysis. School Psychology International, 24(3),313-328.
Exner, C. (2009). Self- focused ruminations and Memory deficits in Obsessive Compulsive Disorder. Cognitive Therapy Research, 33(4): 163- 174.
Fujii,Y., Kitagawa, K., Shimizu,Y., Shimizu, N., Toyomaki,A., Hashimoto,N., Kako,Y.,Tanaka T,Asakura,S., Koyama,T., & Kusumi, I. (2013). Severity of generalized social anxiety disorder correlates with low executive. Journal of Neuroscience Letters. 543,42-46.
Garnefski, N., Kraaij, V., & van Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28, 619-631.
Garnefski, N., Legerstee, J., Kraaij, V., Van Den Kommer, T., & Teerds, J. (2002). Cognitive coping strategies and symptoms of depression and anxiety: A comparison between adolescents and adults. Journal of Adolescents, 25, 603-611.
Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee., & Onstein,E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems, comparison between a clinical and nonclinical sample. European Journal of Personality, 16, 2-7
Goolidge, FL; Thede, LL; Stewart, SE; Segal, DL. (2002).The Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory for Children (CPNI). Preliminary psychometric characteristics. Behav Modif. ۲۶ (۴): ۵۵۰-۶۶
Guida, F. V., & Lullow, I. H. (1982). A Cross-Cultural Study of Test Anxiety. Journal of Crass- cultural Psychology, 20(2): 178- 190.
Haller, S. P., Kadosh, K. C., Scerif, G., & Lau, J. Y. (2015). Social anxiety disorder in adolescence: How developmental cognitive neuroscience findings may shape understanding and interventions for psychopathology. Developmental cognitive neuroscience, 13, 11-20.
Hadwin, J. A., & Richards, H. J. (2016). Working memory training and CBT reduces anxiety symptoms and attentional biases to threat: A preliminary study. Frontiers in psychology, 7(47): 1-12.
Hasani, J. (2011). The Psychometric Properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Journal of Clinical Psychology, 2 (3):73-83. [In Persian]
Jacob, Marni L., Thomassin, Kristel., Morelen, Diana, & Suveg, Cynthia. (2011). Emotion regulation in childhood anxiety Handbook of child and adolescent anxiety disorders (pp. 171-185): Springer.
Kaur,G. D. & Kumaran, S. J. (2016). Test anxiety and academic self-concept of students. The International Journal of Indian Psychology, 3(4), 90-98.
Kraaij, V., Garnefski, N., & Van Gerwen, L. (2003). Cognitive coping and anxiety symptoms among people who seek help for fear of flying. Aviation, Space & Environmental Medicine, 74, 23-3
Lezak, M. D. (1995). Neuropsychological Assessment (3rd Ed). New York: Oxford University Press. Mathews, Brittany L., Koehn, Amanda J., Abtahi, Mahsa
Movahed., & Kerns, Kathryn A. (2016). Emotional Competence and Anxiety in Childhood and Adolescence: A Meta-Analytic Review. Clinical child and family psychology review, 19(2), 162-184.
Loftiz, W. C. (2004). An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Dissertation for PhD. University of Florida.
Mathews, Brittany L., Koehn, Amanda J., Abtahi, Mahsa Movahed., & Kerns, Kathryn A. (2016). Emotional Competence and Anxiety in Childhood and Adolescence: A Meta-Analytic Review. Clinical child and family psychology review, 19(2), 162-184.
Mattison, R. E, & Mayes, S. D. (2012). Relationships between learning Disability, executive function, and psychopathology in children With ADHD. Journal of Attention Disorder, 16(2): 138-46.
Micco, J., Henin, A., Biederman, J., Petty, C., & Beker, D. (2009). Executive Function in Patients with Depression and Anxiety. Journal of Depress Anxiety, 26(9): 780- 790.
Mowbray, T. (2012). Working memory, test anxiety and effective interventions: A review. The Educational and Developmental Psychologist, 29(2): 141-156.
O’Donnell, P. S. (2017). Executive functioning profiles and test anxiety in college students. Journal of Psychoeducational Assessment, 35(5): 447-459.
Ollendick, T. H., White, S. W., Richey, J., Kim-Spoon, J., Ryan, S. M., Wieckowski, A. T. & Smith, M. (2019). Attention bias modification treatment for adolescents with social anxiety disorder. Behavior therapy, 50(1), 126-139.
Ortner. J, Caspers., & M. T (2011). adaptive on anxiety test of Consequences of Journal European. testing item fixed versus fixed item testing. of Journal of psychological assessment.27(3),157-163
Smith, M. (2019). Attention bias modification treatment for adolescents with social anxiety disorder. Behavior therapy, 50(1), 126-139.
Schweizer, S., Samimi, Z., Hasani, J., Moradi, A., Mirdoraghi, F., & Khaleghi, M. (2017). Improving cognitive control in adolescents with post-traumatic stress disorder (PTSD). Behaviour research and therapy, 93: 88-94.
Swanson, H. L., Kehler, P., & Jerman, O. (2010). Working memory, strategy Knowledge, and strategy instruction in children with reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43 (1): 24-47.
Von der embse, N.,Jester, D., roy,D.,& post,J.(2018) Test anxiety effects, and collates: A 30-year meta analytic review. Journal of Affective Disorders, 227: 483-493.