. البرزی، شهلا؛ سامانی، سیامک (1378). بررسی و مقایسة باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. صص 18-3.
2. البرزی، شهلا؛ سیف، دیبا (1381). بررسی رابطة باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره نوزدهم. شمارة اول. (پیاپی 37). صص.73-82.
3. بابانژادقصاب،حسن (1375).بررسیومقایسةشیوههایرایجمطالعهو اثرآندرپیشرفتتحصیلیدانشآموزانمتوسطةشهرستانبابل. پایاننامةکارشناسیارشد.دانشکدهروانشناسیوعلومتربیتی.دانشگاه علامهطباطبایی.
4. تقرّبی، زهرا؛ فخاریان، اسماعیل؛ میرحسینی، فخرالسادات؛ رسولینژاد، اصغر؛ اکبری، حسین؛ عاملی، حسین (1388). عوامل مرتبط با وقوع مشروطی در دانشآموختگان دانشکده پرستاری و مامایی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شمارة 9 (1) صص 21-29.
5. تشکر، بهرام (۱۳۷۷). بررسی رابطة نگرشهای فرزندپروری، الگوی شخصیتی A، کمالگرایی و جزمگرایی والدین با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر سوم راهنمایی شهرستان آباده. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
6. صالحی، محمد؛ عنایتی، ترانه (1387). تأثیر ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان بر حیطههای دهگانة راهبردهای یادگیری و مطالعه وین اشتاین. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. شمارة 19. صص 23-45.
7. صمدی، معصومه (1383). بررسی خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان و والدین: مطالعة نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی. مجلة روانشناسی و علوم تربیتی. سال 34. شمارة 1. صص 175-157.
8. ضیاحسینی، سیدمحمد؛ صالحی، محمد (1386). بررسی رابطة بین انگیزه و راهبردهای یادگیری زبان. ویژهنامة پژوهش زبانهای خارجی. شمارة 41. صص 108-85.
9.عارفی، مژگان (1387). مقایسة خودگردانی دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی و نقش پیشبینیکنندگی ابعاد خودگردانی برای عملکرد تحصیلی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی. شمارة 17 و 18. صص 98-75.
10. قدمپور، عزتاله؛ سرمد، زهره (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمکطلبی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. مجلة روانشناسی. سال 7. شمارة 2. صص 126-112.
11. کجباف،محمدباقر؛مولوی،حسین؛ شیرازی،علیرضا (1382). بررسیرابطةباورهایانگیزشیو راهبردهاییادگیریخودتنظیمیباعملکردتحصیلی دانشآموزاندبیرستانی.فصلنامةتازههایعلوم شناختی.سال 5.شمارة1. صص 33-27.
12.Amstien RL.(1980). The student, the family, the university and the transition to adulthood. Adolescent Psychiatry. 8:160-72.
13.Anderman, E.M., & Young, A.J.(1994). Motivation and strategy use in science: Individual differences and classroom effects. Journal of Research in Science Teaching,31, 811-831.
14.Bembenutty, Hefer, (2008).Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification: Gender and Ethnic Differences among College Students, Journal of Advanced Academics, v18 n4 p586-616.
15.Dembo, M.H., & Eaton, M.J. (2000). Self-regulation of academic learning in middle level schools. The Elementary School Journal, 100, 473–490.
16.Dignath,C.,Buetner,G.,& Langfledt,H.P.(2008).How can primary school students learn self-regulated learning strategies programmes. Educational Research review,3,1-29.
17.Farhadi, A, Javaheri, F,& Gholami, YB, (2005). Effective factors on student academic attrition in Lorestan University of Medical Science. Journal of Medical Education. 8(1): 33-7. [In Persian].
18.Kenny M. (1990). College seniors' perceptions of parental attachments: The value and stability of family ties. Journal of college student development 31(1):39-49.
19..Latifian, M. (1998). The relationship between motivation, Self – regulation learning strategies and student achievement across the curriculum. Doctoral Dissertation : Macqurie University.
20..Linn, M., & Hyde, J.(1989). Gender, mathematics, and science. Educational Researcher, 18(8), 17-27.
21..Montague,M.(2008).Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly,31, 37-46.
22..Motlagh, M, Elhampour, H, Shakurnia (2008). A. Factors affecting students' academic failure in ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2005. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8(1): 91-9.
23..Ostovar, S, Khayyer, M, (2004). Relations of motivational beliefs and self-regulated learning outcomes for Iranian college students. . Psychological Reports, 2004, 94, 1202-1204.
24. Peterson, J. (2000). A follow up study of one group a achievers and under achievers four years after high school graduation. Roper Review; 22(4): 217-24.
25.Pintrich, P.R & DeGroot, E.V, (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
26.Pintrich,p.R.,& Schunk, D.H.(2002).Motivation and Education, Theory ,Research.. Journal of Educational Research,14,123-141.
27.Pintrich,P.R.(2004). A conceptual framework for assessing student motivation and self-regulation learning in college students. Education Psychology Review,16,385-407.
28.Raheb, Gh. (2010). A model for improving learning motivation. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, 13-62.
29.Saber Firoozi, M., Panjeh Shahin , MR., Mosavi Nasab, R. (2000). Causes of drop out students in Shiraz University of medical sciences education. Tehran University Medical Sciences, Journal Special 4th National Conference on Medical Education 2000, P: 107.
30.Schunk, D. H. (1996). Goal and self-evaluative influences during children's cognitive skill learning. American Educational Research Journal, 33, 359-382.
31.Stipek, Deborah, J, (2002). Motivation to learn: From theory to practice (4th ed.), Boston, Allyn & Bacon .
32.Unesco.(1984). Wastage in the world between 1970- 980.paris:unesco.
33.Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (1999). Acquiring writing revision skill: Shifting from process to outcome self-regulatory goals. Journal of Educational Psychology, 91, 1–10.