This research was done with the purpose of the study of relationship of perfectionism & goal orientation to predict of academic burnout in students of public universities of Qazvin City. The method of research is correlation. Participants were 124 girl & boy students (in various majors) that selected by convenience sampling from the public universities of Qazvin City. For data collection, Multidimensional Perfectionism Scale of Hewitt & Flett, Goal Orientation Scale of Elliot & McGregor & Breso Academic Burnout Inventory were used. Data were analyzed by Pearson's correlation test & stepwise regression analysis. Results showed positive significant correlation between socially prescribed perfectionism & academic burnout, as if this dimension explains 9% of variance academic burnout. Also, there was negative significant correlation between Approach- Performance goal & Mastery Avoidance with academic burnout and positive correlation between Performance-Avoidance & academic burnout. The results showed that Mastery Avoidance 10.6% and subscales of mastery avoidance, performance-approach and performance-avoidance totally explain 19.8% of the variance of academic burnout. Perfectionism and goal orientation play important role in the learning process, thus outlining the actual, challenging & accessible goals for students plays an important role in the future performance.
بشارت، محمدعلی (1381). ابعاد کمالگرایی در بیماران افسرده و مضطرب. مجله علوم شناختی، 1(3): 260-248.
پورکریمی، جواد (1383). بررسی عوامل موثر بر خوداشتغالی فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی دامپروری. پایان نامه کارشناسی ارشد.
جوکار، بهرام؛ دلاورپور، محمدآقا (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. اندیشههای نوین تربیتی. 3 و 4: 80-61.
حافظی، فریبا؛ احدی، حسن؛ عنایتی، میرصلاحالدین؛ نجاریان، بهمن(1386). رابطۀ علی استرس چالش، استرس مانع پیشرفت، فرسودگی و انگیزش یادگیری با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر اهواز. دانش وپژوهش در روان شناسی. شماره 32: 166-145.
رستمی، زینب؛ عابدی، محمدرضا؛ شائوفلی، ویلیامز. بی. (1390). هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی. دوره 6(13): 38-21.
زاهدبابلان، عادل؛ پوربهرام، روشنک؛ رحمانی، سمیرا (1390). بررسی رابطۀ ساده و چندگانه کمالگرایی، جهتگزینی هدف و عملکرد تحصیلی با فرسودگی تحصیلی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه محقق اردبیلی.
سواری، کریم؛ بشلیده، کیومرث (1389). بررسی ارتباط میان ویژگیهای شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر اهواز. مجلۀ دستاوردهای روانشناختی. 4 (1): 102-89...
عزیزیابرقویی، محسن (1389). رابطۀ بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی؛ زوار، تقی (1392). رابطۀ بین فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. مجلۀ پژوهش در برنامهریزی درسی. 2(11): 128-116.
کیگان، جروم؛ ماسن، هنری؛ هوستون، کارول؛ ویکانجر، جان. (1384). رشد و شخصیت کودک. ترجمۀمهشید یاسایی. چاپ هشتم. تهران.
مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن؛ وردی، مینا (1378). رابطۀ کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 6(2-1):51-70.
مهرابیزاده هنرمند، مهناز و وردی، مینا (1382). کمالگرایی مثبت، کمالگرایی منفی. چاپ اول. اهواز: انتشارات رسش.
موسوی، سیده فاطمه؛ شکری، فرزانه. (1394). مطالعۀ پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس پیشبینیکنندههای فرسودگی تحصیلی و تنیدگی زندگی دانشجویی. رویش روانشناسی. 4 (1): 81-59.
نعامی، عبدالزهرا (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه مطالعات روان شناختی. 5 (3): 134-117.
هاشمی، لادن و لطیفیان، مرتضی (1388). بررسی رابطۀ بین کمالگرایی و جهتگزینی هدف در میان دانشآموزان پیشدانشگاهی دولتی با گرایش های علوم تجربی و ریاضی. مجله مطالعات روانشناختی دانشگاه الزهراء (س). 5 (3): 26-9.
Ahola, K. & Hakanen, J. (2007). Job strain Burnout & Depressive Symptoms: A prospective study among Dentist. Journal of Affective Disorders.104 (24).
Ames, C. & Archer, J. (1988). Achievement goal in the classroom: student's learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80,260-267.
Appleton, P. R. H. K. Hall, et al. (2009). "Relations between multidimensional perfectionism and burnout in junior-elite male athletes." Psychology of Sport and Exercise, 10(4): 457-465.
Baumeister , R. F. (1990). Suicide as a scope from self. Psychological Review, 99, 90-113.
Bresó, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In search of the “third dimension” of burnout: Efficacy or inefficacy?. Applied psychology, 56(3), 460-478.
Bruce. S.P. (2009). Recognizing Stress and Avoiding Burnout. Currents in Pharmacy Teaching & Learning, 1(1)57-64.
Burns, D. D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology Today, November, 34-52.
Butler, D. L. & wine, P. H. (1995). “Feedback and self – Regulated: A theoretical Synthesis. Review of Educational Research, 65, 245- 281.
Childs, J. H. and Stoeber, J. (2010) Self-oriented, other-oriented, and socially prescribed perfectionism in employees: Relationships with burnout and engagement. Journal of Workplace Behavioral Health, 25 (4). pp. 269-281.
Damian, L. E. (2013). Antecedents & Outcomes of Perfectionism in Adolesents. PhD Dissertation Summary. Faculty of Psychology and Educational Sciences, Department of Psychology. Babeş-Bolyai University.
Duran, A., Extremera, N., Rey, L., Fernandez-Berrocal, P. & Montalban, F. M (2006). Predicting academic burnout and engagement in educational settings: Assessing the incremental validity of perceived emotional intelligencebeyond perceived stress and general self-efficacy. Psicothema, 18, 158-164.
Dweck, C. S. & Leggett, E. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Dweck, C. S. (1986). "Motivational processes affecting learning". American Psychologist 41 (10): 1040–1048.
Elliot, A. J. & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance goals and intrinsic motivation: A meditational analysis. Journal of Personality and Social Psychology 76, 628-644.
Elliot, A. J. & McGregor, H. A. (2001). Achievement Goals as Predictors of Achievementrelevant Processes Prior to Task Engagement. Journal of Educational Psychology, 94, 381-395.
Elliot, A.J., Sheldon, K.M., & Church, M. (1997). Avoidance personal goals and subjective wellbeing. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 915-927.
Etzion, D. (1984). Moderating effect of social support on the stress–burnout relationship. Journal of applied psychology, 69(4), 615.
Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. doi:10.1007/BF01172967.
Hewitt, P. L. & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social context ; conceptualization Assessment & Association with Psychology. Journal of Personality and Social Psychology, 604-456-470.
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524.
Maslach. C. & Jackson, S. E. (1984). Burnout in Organizational Setting. Applied Social Psychology Annual, 5:133-153.
Mc Clelland, D. C. (1953). The Achievement Motive. Appleton-Century-Crofts.
Noushad, P. P. (2008). From teacher burnout to student burnout. Retrieved from ERIC Database. (ED502150).
Rostami, Z., Abedi, M.R. & Schaufeli, W. B. (2012).Dose interest predicts academic burnout?.Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol. 3(9).
Saddler. C. D. & Sacks,L. A. (1994). The Multidimentional Profectionism & Academic Procrastination, Psychology Report, 73(3), 863-87.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martı´nez, I., Breso, E.(2009). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping, 26, 118.
Salmela-Aro ,K, Savolanen, H & Holopainen. L(2008).Depnressive symptoms and school burnout during adolescence , journal of Youth and adolescence, 6.34-45.
Salmela-Aro ,K., Kiuru, N., Leskinen, E, & Nurmi, J. (2009). School-Burnout Inventory (SBI):Reliability and Validity European Journal of Psychological Assessment, 25(1):48–57.
Salmela-Aro, K. (2011). School burnout can be turned into engagement. Academy of Finland Communications. Available at http://www.aka.fi/en-GB/A/Academy-of-Finland/Media-services/ Releases.
Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L., (2008). Depressive Symptoms and School Burnout During Adolescence: Evidence from Two Cross-lagged Longitudinal Studies. J Youth Adolescence, DOI 10.1007/s10964-008-9334-3.
Salmela-Aro. K,& Naatanen, P.(2005). PPI-10: Nuorten koulupumus- menetelma Adolesencenta school burnout method, Helsinki, Finland, Edita.
Shafran R., Cooper Z., Fairburn C.G. (2002). Clinical perfectionism: A cognitive-behavioural analysis. Behaviour Research and Therapy.40:773–791.
Stumpf, H., & Parker, W. D. (2000). A hierarchical structural analysis of Perfectionism and its relation to other personality characteristics. Personality and Individual Differences, 28,837-852.
Uludağ, O. & Yaratan, H. (2010).The effect of burnout on engagement: An empirical study on tourism students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, Vol. 9(1), 13-23.
Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
Zhang, Y.; Y. Gan & H. Cham. (2007). Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis. Personality & Individual Differences. 43(6): 1529-1540.
Ghafele bashi, M. , Mosavi, S. F. and golshani, F. (2015). Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation. Journal of Educational Psychology Studies, 12(22), 133-156. doi: 10.22111/jeps.2015.2141
MLA
Ghafele bashi, M. , , Mosavi, S. F. , and golshani, F. . "Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation", Journal of Educational Psychology Studies, 12, 22, 2015, 133-156. doi: 10.22111/jeps.2015.2141
HARVARD
Ghafele bashi, M., Mosavi, S. F., golshani, F. (2015). 'Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation', Journal of Educational Psychology Studies, 12(22), pp. 133-156. doi: 10.22111/jeps.2015.2141
CHICAGO
M. Ghafele bashi , S. F. Mosavi and F. golshani, "Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation," Journal of Educational Psychology Studies, 12 22 (2015): 133-156, doi: 10.22111/jeps.2015.2141
VANCOUVER
Ghafele bashi, M., Mosavi, S. F., golshani, F. Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation. Journal of Educational Psychology Studies, 2015; 12(22): 133-156. doi: 10.22111/jeps.2015.2141