آزفنداک، کژال و عبدالله پور، محمد آزاد (1397). رابطة خوشبینی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با مشغولیت تحصیلی در دانشجویان. جامعهشناسی آموزشوپرورش، 7، 78-63.
بردبار، مریم و یوسفی، فریده (1395). نقش واسطهای فرایندهای نظام خود و هیجانهای تحصیلی در رابطة بین محیط حامی خود پیروی و مشارکت تحصیلی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13 (49)، 28-13.
بلند، حسن؛ انتظاری، مرجان و سعادت، سجاد (1396). رابطة حمایتهای اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده و تابآوری روانشناختی با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامة علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10 (2)، 122-115.
رمضانی، ملیحه و خامسان، احمد (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامة مشارکت تحصیلی ریو2013: با معرفی مشارکت عاملی. فصلنامة اندازهگیری تربیتی، 8 (29)، 204-185.
سامانی، سیامک و جعفری، محمدعلی (1390). بررسی کفایت شاخصهای روانسنجی مقیاس حمایت تحصیلی (نسخة فارسی). مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 3 (1)، 60-47.
شریف موسوی، فاطمه و الهه حجازی (1394). رابطة عوامل بافتی و مشارکت تحصیلی، نقش واسطهای تابآوری تحصیلی، دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، دانشگاه تربتحیدریه.
شیخالاسلامی، علی و کریمیان پور، غفار (1397). پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشآموزان بر اساس حمایت تحصیلی و جوّ روانی- اجتماعی کلاس. دوفصلنامة راهبردهای شناختی در یادگیری، 6 (10)، 111-95.
عزیزی نژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4 (13)، 68-57.
فرخی، الهام و سبزی، ندا (1394). شادکامی و ادراک الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای سرمایة روانشناختی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 44 (12)، 242-211.
فرهادی، علی، ساکی، کوروش، قدم پور، عزت اله، خلیلی گشنیگانی، زهرا و چهری، پرستو (1395). پیشبینی ابعاد مشارکت تحصیلی بر اساس مؤلفههای سرمایة روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9 (2)، 133-127.
Albright, J. N., & Hurd, N. H. (2017). Constellations of social support among Underfed resented college students: Associations with mental health. Applied Developmental Science, 1-12.
Alrashidi, O., Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2016). Academic Engagement: An Overview of Its Definitions, Dimensions, and Major Conceptualizations. International Education Studies, 9, 12, 41-52.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: rentice- Hall.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agented perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
Carmona-Halty, M., Salanova, M., Lorens, S., & Schaufeli, W. B. (2019). Linking positive emotions and academic performance: The mediated role of academic psychological capital and academic engagement. Current Psychology.1-10.
Connell, J. P., & Wellborn, J. G. (2016). Competence, autonomy and relatedness: a motivational analysis of self-system processes. In M. Gunnar & L. A. Sroufe (Eds.), Minnesota symposium on child psychology: Self- processes in development (pp. 43-77). Chicago: University of Chicago Press.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Delfino, A. P. (2019). Student Engagement and Academic Performance of Students of Partido State University. Asian Journal of University Education, 15, 1.1-16.
Đurišić, M., & Bunijevac, M. (2017). Parental involvement as an important factor for successful education. Ceps Journal, 7, 3, 137-153.
Fredricks, J. A., Filsecker, M., & Lawson, M. A. (2016). Student engagement, context, and adjustment: Addressing definitional, measurement, and methodological issues. Learning and Instruction, 43, 1-4.
Fredrikson, B. L. (2013). Positive emotions broaden and build. Advances in Experimental Social Psychology, 47, 1–53.
Groves, M., Sellars, C., Smith, J., & Barber, A. (2015). Factors Affecting Student Engagement: A Case Study Examining Two Cohorts of Students Attending a Post-1992 University in the United Kingdom. International Journal of Higher Education, 4, 2, 27-37.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York The Guilford Press.
Luthans, F., & Avolio, B. J. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 6, 138-146.
Luthans, F., & Youssef-Morgan, C.M. (2017). Psychological capital: An evidence-based positive approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behaviour, 4,339–366.
Oga-Baldwin, W. L. Q., & Fryer, L. K. (2018). Schools can improve motivational quality: Profile transitions across early foreign language learning experiences. Motivation and Emotion, 42(4), 527–545.
Oriol-Granado, X., Mendoza-Lira, M., Covarrubias-Apablaza, C., & Molina-López, V. (2017). Positive emotions, autonomy support and academic performance of university students: The mediating role of academic engagement and self-efficacy. Journal of Psychodidactics, 22, 45–53.
Pekrun, R., & Perry, R. P. (2014). Control-value theory of achievement emotions. In R. Pekrun & L. Lin-nenbrink- Garcia (Eds.), International handbook of emotions in education (120–141). New York, NY: Taylor & Francis.
Putwain, D. W., Connors, L., Symes, W., & Douglas-Osborn, E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress and Coping, 25, 3, 349-358.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579–595.
Reeve, J. (2018). A self-determination theory perspective on student engagement. In S. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (421-439). New York: Springer.
Reeve, J. (2018). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105, 579–595.
Reeve, J., & Shin, S. H. (2020). How teachers can support students’ agentic engagement.
Theory into Practice, 59(2), 150–161.
Robayo-Tamayo, M., Blanco-Donoso, L. M., Roman, F. J., Carmona-Cobo, I., Moreno-Jimenez, B., & Garrosa, E. (2020). Academic engagement: A diary study on the mediating role of academic support. Learning and Individual Differences, 80, 101887.
Sadoughi, M., & Hejazi, S. Y. (2021). Teacher support and academic engagement among EFL learners: The role of positive academic emotions. Studies in Educational Evaluation, 70, 101060.
Sandoval - Hernandez A, & Cortes, D, (2013). Factors and conditions that promots academic resilience: A cross-country perspective. American psychologist, 90, 130-144.
Sands, T. & Plunkett, S. W. (2005). A New Scale to Measure Adolescent Reports of academic Support by Mothers, Fathers, Teachers, and Friends in Latino Immigrant Families. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27: 244-253.
Tian, L., Liu, B., Huang, S., & Huebner, E. S. (2013). Perceived social support and school well-being among Chinese early and middle adolescents: The mediational role of self-esteem. Social Indicators Research, 113 (3), 991-1008.
Wang, J., Bu, L., Li, Y., Song, J., & Li, N. (2021). The mediating effect of academic engagement between psychological capital and academic burnout among nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 102, 104938.
Wang, Z.H., Yang, H.L., Yang, Y.Q., Liu, D., Li, Z.H., Zhang, X.R., Zhang, Y.J., Shen, D.,
Chen, P.L., Song, W.Q., Wang, X.M., Wu, X.B., Yang, X.F., Mao, C., (2020). Prevalence
of anxiety and depression symptom, and the demands for psychological knowledge
and interventions in college students during COVID-19 epidemic: a large cross-sectional study. J. Affect. Disord. 275, 188–193. https://doi.org/10.1016/j.
jad.2020.06.034.
Zhang Y., Qin X. & Ren P., (2018).Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm, Computers in Human Behavior. doi: 10.1016/j.chb.2018.08.018.