• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (1397)
دوره دوره 14 (1396)
دوره دوره 13 (1395)
دوره دوره 12 (1394)
دوره دوره 11 (1393)
دوره دوره 10 (1392)
دوره دوره 9 (1391)
دوره دوره 8 (1390)
دوره دوره 7 (1389)
دوره دوره 6 (1388)
دوره دوره 5 (1387)
شماره شماره 8
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1386)
دوره دوره 3 (1385)
دوره دوره 2 (1384)
دوره دوره 1 (1383)
گل پرور, محسن, خاکسار, سروره. (1387). عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 5(8), 73-88. doi: 10.22111/jeps.2009.747
محسن گل پرور; سروره خاکسار. "عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان". مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 5, 8, 1387, 73-88. doi: 10.22111/jeps.2009.747
گل پرور, محسن, خاکسار, سروره. (1387). 'عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان', مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 5(8), pp. 73-88. doi: 10.22111/jeps.2009.747
گل پرور, محسن, خاکسار, سروره. عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 1387; 5(8): 73-88. doi: 10.22111/jeps.2009.747

عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان

مقاله 5، دوره 5، شماره 8، زمستان 1387، صفحه 73-88  XML اصل مقاله (226 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22111/jeps.2009.747
نویسندگان
محسن گل پرور؛ سروره خاکسار*
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی، رفتار مدنی ـ تحصیلی، عدالت آموزشی و تعهد و فریبکاری در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه به مرحلة اجرا درآمد. برای دستیابی به هدف پژوهش 292 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان جهت پاسخگویی به پرسشنامه‌های پژوهش به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عدالت آموزشی و پرسشنامه اخلاق تحصیلی، پرسشنامه رفتار مدنی - تحصیلی و تعهد تحصیلی بوده است. عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز براساس میانگین معدل چهار ترم آخر دانشجویان مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. شواهد حاصله حاکی از آن بود که عملکرد تحصیلی دانشجویان با اخلاق تحصیلی، پایبندی به قواعد و فریبکاری دارای رابطه معنادار است. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین کلیة متغیرهای پیش‌بین، فقط فریبکاری قادر به پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان است. دانشجویانی که برای دریافت نمرة قبولی به رفتارهای فریبکارانه تکیه می‌کنند، در مجموع از عملکرد و نتیجه تحصیلی ضعیف‌تری نسبت به دیگر دانشجویان برخوردار بودند.
کلیدواژه‌ها
عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ عدالت آموزشی؛ اخلاق تحصیلی؛ رفتارهای فریبکارانه؛ تعهد تحصیلی
عنوان مقاله [English]
عوامل اخلاقی و ارزشی مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان
نویسندگان [English]
mohsen golparvar؛ sarvareh khaksar
چکیده [English]
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی، رفتار مدنی ـ تحصیلی، عدالت آموزشی و تعهد و فریبکاری در عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه به مرحلة اجرا درآمد. برای دستیابی به هدف پژوهش 292 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان جهت پاسخگویی به پرسشنامه‌های پژوهش به شیوة تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عدالت آموزشی و پرسشنامه اخلاق تحصیلی، پرسشنامه رفتار مدنی - تحصیلی و تعهد تحصیلی بوده است. عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز براساس میانگین معدل چهار ترم آخر دانشجویان مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. شواهد حاصله حاکی از آن بود که عملکرد تحصیلی دانشجویان با اخلاق تحصیلی، پایبندی به قواعد و فریبکاری دارای رابطه معنادار است. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین کلیة متغیرهای پیش‌بین، فقط فریبکاری قادر به پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان است. دانشجویانی که برای دریافت نمرة قبولی به رفتارهای فریبکارانه تکیه می‌کنند، در مجموع از عملکرد و نتیجه تحصیلی ضعیف‌تری نسبت به دیگر دانشجویان برخوردار بودند.
کلیدواژه‌ها [English]
عملکرد تحصیلی دانشجویان, عدالت آموزشی, اخلاق تحصیلی, رفتارهای فریبکارانه, تعهد تحصیلی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,288
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,366
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.